The Division

The Division är en skjutarfest som fungerar bäst med kompisar

Joel Larsson har spelat The Division
3:08 min

Under fyra år har flera hundra svenska utvecklare arbetat med att utveckla det nya storspelet The Division. Nu är det släppt, och Joel Larsson har provspelat.

Det är lätt att gå vilse i The Division. Trots de stora mängder färgglada hjälpikoner som projiceras på väggar, bilar och, precis överallt i spelvärlden så känns de första timmarna i det digitala New York ändå som att det är lite svårt att hänga med. Den klichéfyllda och på sin höjd dugliga handlingen går ut på att staden New York har blivit en karantänszon. Stan är fylld med varierande grader av laglöshet och ett lömskt influensavirus kallat "det gröna giftet". I bästa "Flykten från New-York-Anda" blir det spelarens roll att som regeringens agent ta sig an stadens faror och rensa upp. Storyn är rörig och jag glömmer ofta bort varför jag blir tilldelad vissa uppdrag, och karaktärerna glömmer man innan de ens har slutat prata. En sak är dock klar från början - här är våld lösningen på allt.

Man skjuter, skjuter och skjuter ännu mer. På fiender, andra spelare, bensindunkar, napalmbehållare, drönare, knappar, lådor - ALLT ska pangas. Men trots det så tröttnar jag faktiskt inte. Några enkla och intuitiva knapptryck gör att vem som helst kan springa, hoppa, gömma sig bakom soptunnor och skjuta fiender i småbitar tills trumhinnorna spricker. Överlever man så får man poäng att spendera på nya vapen, kläder, och färdigheter att skräddarsy sin agent med. Det är en klassisk modell som fungerar väl. Det går att spela ensam, men det blir roligare och mer spännande att upptäcka och undersöka de fantastiskt detaljerade miljöerna med - och mot andra spelare. Flerspelarläget är snyggt integrerat i spelet. Det är en kittlande upplevelse att smyga runt hörnen i New York City med en grupp andra spelare och kämpa tillsammans mot pansarklädda galningar som är fast beslutna att förstöra allt det roliga.

Det har talats om att The Division kan bli sveriges nästa stora kulturexport, och spelet är så pass beroendeframkallande och välgjort att det mycket väl kan bli så. Malmöstudion Massive har tagit inspiration från många olika genrer, och ändå skapat något som känns som en helt ny, väloljad spelvärld. Det är bara synd att de inte gjort handlingen till något mer än en standardkuliss för spelets mekanik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".