Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Pinters "Aska" på Teater Brunnsgatan 4 osäkrar en hel epoks smärta

Publicerat tisdag 15 mars 2016 kl 07.30
Så djupborrande och finkalibrerat skådespeleri
2:09 min
Johannes Brost och Görel Crona
Johannes Brost och Görel Crona Foto: Eli Sverlander

”Aska” – ”Ashes to Ashes” är en av dramatikern och Nobelpristagaren Harold Pinters senare pjäser, den skrevs 1996 och har efter den svenska premiären på Judiska Teatern 1999 i Magnus Hedlunds översättning nog blivit en Pinters mest spelade i Sverige. Nu gör Görel Crona, som också står för regin, tillsammans med Johannes Brost de två rollerna, Rebecca och Devlin på Brunnsgatan 4 i Stockholm. Maria Edström var på genrepet av ”Aska”.

 

 Hos Harold Pinter är vi alltid i väldigt osäkra rum, osäkra tider, osäkra relationer. Rollgestalterna är lika hemlighetsfulla och svårtydda som främlingar på en buss. Och lika sakta växer de fram för våra ögon, fråga läggs på fråga och något slags mönster framkallas för att strax lösas upp igen. Så är det också i ”Aska” – ett spel på två, Rebecca och Devlin, ett par eller? Och där hon i brottstycken berättar om en ja, kärlekshistoria och som med sina brutala inslag upprör Devlin. Men även andra minnen pockar på och allt pekar sakta men säkert åt tredje riket, åt nazismen och förintelsen.

Görel Crona och Johannes Brost gjorde en fenomenal ”Dödsdansen” häromåret och här i ”Aska” visar de att det inte var en engångshändelse. Crona lägger som skyddande hinna runt sitt spel, hennes Rebecca är till synes lugn, nästan lite avtrubbad med känslorna mycket djupt inbäddade. Brosts Devlin pendlar mellan ett slags ömhet och irritation, kontrollbehov och förståelse. Ingen av dem gör en rörelse eller en tonartshöjning för mycket – det är mycket imponerande. Och jag svårt att tänka mig en annan teater än Brunnsgatan 4 som skulle göra en sådan här uppsättning – ett slags i all anspråkslöshet så djupborrande och finkalibrerat skådespeleri.

Och det är många kor på isen hela tiden här, vilka är de, Rebecca – ett judiskt namn och Devlin – snarlikt det engelska ordet för djävul ”devil”. Pinters osäkrande av en epoks hela smärta i detta förtätade kammarspel tas väl om hand här på Brunnsgatan 4.


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".