Violinisten Vilde Frang. Foto: Marco Borggreve/Warner Classics.
Violinisten Vilde Frang. Foto: Marco Borggreve/Warner Classics.

Vilde Frangs nya skiva en fullträff

Violinist och orkester i perfekt balans
3:48 min

Den norska stjärnviolinisten Vilde Frang har spelat in Erich Wolfgang Korngolds och Benjamn Brittens Violinkonserter. Det är något av en dröm som gått i uppfyllelse för Vilde Frang. CD-revyns Johan Korssell har lyssnat.

"More corn than gold" så avfärdade de amerikanska kritikerna Korngolds Violinkonsert när det begav sig i början av 40-talet.

Men Erich Wolfgang Korngolds konsert har sedan dess tagit revansch med råge och blivit en etablerad favorit på repertoaren, och som "åkdon" för virtuosa violinister av alla de slag gör den sitt mer än väl.

29-åriga Vilde Frang kunde ha spelat den hälften så bra och ändå varit tillräckligt bländande, men hon nöjer sig inte med att segla på verkets glansfulla yta. Frangs tolkning av Korngolds Violinkonsert går på djupet, och talar med ett poetiskt allvar som man sällan får höra i Korngolds konsert.
Dessutom framträder för en gångs skull tonsättarens lyxiga orkestrering i full detaljrikedom.

Vilde Frang och Hessiska radions symfoniorkester är i perfekt balans under ledning av den endast lite för hörbart stånkande James Gaffigan i en tolkning som hursomhelst ger oss Korngolds musikaliska DNA, med smärta och passion, bultande strax under violinkonsertens guldglänsande och bekymmerslösa fernissa.

Men det är inte nog med det, Vilde Frang sammanför Korngolds otidsenligt hyperromantiska konsert med Benjamin Brittens väsentlig bittrare skapelse i samma genre. Två väldigt olika mästerverk som dock har gemensamma rötter i ett oroligt 1930-tal.

Det är faktiskt en snilleblixt att låta Korngold och Britten ligga skavfötters på en och samma CD båda tonsättarna levde i USA under krigsåren där Brittens violinkonsert uruppfördes i New York 1942.

Vilde Frang lyckas krypa in även i Brittens ångestdrivna psyke, resultatet är en outtömlig palett av färger, drama och en slags olust som man bara hittar hos Britten.

Vilde Frang spelar med en ton så rik av klokskap, värme och ren oemotståndlighet i både Brittens och Korngolds Violinkonserter att skivan måste beskrivas som hennes främsta inspelning hittills. Frang lyckas verkligen ge oss ett oväntat nytt perspektiv på dessa två kontrasterande mästerverk, som trots allt har en del gemensamt. En fullträff!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".