Programledaren Josefine Bornebusch besöker bland annat slottet där Downton Abbey spelats in, Highclere Castle. Foto: Svt
Programledaren Josefine Bornebusch besöker bland annat slottet där Downton Abbey spelats in, Highclere Castle. Foto: Svt

Roger Wilson: "Bornebusch i tevefabriken" vägrar ta tv på allvar

Roger Wilson: "Bornebusch lyfter en idé som är skittrist"
1:48 min

Skådespelaren Josefine Bornebusch utforskar tv-världens hemligheter kring serier som till exempel Vikings, Orange is the New Black och Downton Abbey. Roger Wilson har sett "Bornebusch i tevefabriken".

Först och främst. Josefine Bornebusch är perfekt som programledare i den här serien. Hon är smart, rolig och har tillräckligt mycket självdistans för att lyfta även en idé som i mitt tycke faktiskt bara är skittrist. Att hälsa på i Downton Abbey-slottet.

Så trots att jag egentligen också är lite trött på att Svt hakat upp sig på att just kulturprogram så ofta måste ha ett känt namn som programledare, så kommer "Bornebusch i tevefabriken" undan med det.

De första två delarna som jag fått se i förväg har mycket karaktären av bakom kulisserna-reportage. Hur går det till när man som skådespelare gör en provspelning för en tv-serie? Och hur mycket arbete ligger bakom kläderna i Downton Abbey?

Men det blir lite enkelspårigt till sist. Som att man vägrar prata om det som vi tittar på i tv-serierna, utan bara det som händer bakom kameran.

När Svt nu trots allt bestämt sig för att lägga resurser och sändningstid på att ta tv-dramatiken på allvar så kanske det hade varit på sin plats med något som i varje fall försöker förklara varför så många av oss är som besatta av att kolla på säsong efter säsong av olika tv-serier. Kanske lite mer om innehållet i serierna snarare än att bara prata om detaljerna. Ja, kanske till och med en kritisk fråga då och då? Det ska man väl kunna begära av ett program som produceras för Svt:s kulturredaktion?

För bakom sin charmiga yta är tevefabriken ett kulturprogram som vägrar att ta tv riktigt på allvar. Som kulturform. Som kommersiellt fenomen. Som konstnärlig produkt. Kulturjournalistik måste få vara avig, sur, vresig och kritisk också. Inte bara peppande och kul. Till och med när det handlar om tv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".