I ett gathörn i Madagaskars huvudstad Antananarivo slog fotografen Alexia Webster upp en porträttstudio som en del i det pågående Street Studio-projektet. Foto: Alexia Webster
I ett gathörn i Madagaskars huvudstad Antananarivo slog fotografen Alexia Webster upp en porträttstudio som en del i det pågående Street Studio-projektet. Foto: Alexia Webster

Familjeporträttet viktig pusselbit för att återerövra identiteten

Alexia Websters mobila porträttstudios
2:32 min

Fotojournalistiken spelar en viktiga roll i att skildra de miljoner människor på flykt runt om i världen idag. Men fotografiet spelar också en stor roll för identiteten hos människor som slitits upp och tvingats lämna sin liv och tillhörigheter. Det säger sydafrikanska fotojournalisten Alexia Webster. 

De senaste åren har hon startat mobila fotostudior, i socialt utsatta områden och även i ett flyktingläger. För att på det sättet ge människor möjlighet att ta en familjebild.

Idén föddes efter att ha blivit konfronterad av en etiopisk man i kenyanska flyktinglägret Kakuma för några år sedan.

En man frågade Alexia Webster när han skulle få se bilderna hon tagit i lägret. Antagligen aldrig, svarade hon, vilket gjorde honom upprörd. Han hade själv bott i lägret i femton år och mött massor av fotojournalister genom åren som tagit bilder, men aldrig fått se en enda. Han hade inga som helst bilder på sin familj.

Alexia Webster vände på perspektiven - vilken var hennes roll? Och för vem tog hon foton? Så växte idén om en mobil fotostudio för gratis familjeportätt fram.

Hon har gjort fler Street Studios - alltså gatustudior i fattiga områden i Indien, Madagaskar och Sydafrika. Och en avknoppning har blev sedan 'Refugee Street Studio'. Under en vecka förra året byggde hon upp en porträttstudio flyktingläger I Goma, i östra Kongo Kinshasa.

– Över 800 personer kom - människor lånade kläder av varandra, samlade hela familjeledet från nyfödda till äldre, det fanns ett stort engagemang. Och det blev tydligt hur viktigt det här var, berättar Alexia Webster.

Det första Refugees Street Studio gjorde hon för två år sedan. Men letar just nu finansiering för att kunna göra fler, hon skulle vilja till Sydsudan bland annat. Under tiden jobbar hon fortlöpande med mobila porträttstudior i ekonomiska utsatta områden i världen. Men det är i flyktinglägren som hon ändå vill tillbaka. Det är en plats som präglas av förgänglighet där människor lever avskurna - efter att ha lämnat allt. Där fyller fotot en stark symbolroll och familjeporträttet blir ett sätt att återkoppla till sin egna historia till andra människor och till sig själv, tror hon.

Hon hoppas kunna fortsätta i fler flyktingläger, hon söker just nu finansiering för ett eventuellt kunna göra motsvarande i Sydsudan. För den fysiska platsen som ett läger innebär präglas av otrygghet, förgänglighet och ofta obearbetade trauman.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".