Galleristen Ben Loveless bakom konstnären Karl Larssons skulptur "Washing Rimbaud´s Heart" på Galerie Nordenhake i Stockholm.
Galleristen Ben Loveless bakom konstnären Karl Larssons skulptur "Washing Rimbaud´s Heart" på Galerie Nordenhake i Stockholm. Foto: Mattias Berg/SR

"Statens inköp av konst hotar galleriernas framtid"

Galleriförbundet om risken att de kommersiella utställningarna tar över
2:31 min

Trots rekordpriser på de internationella auktionerna, blir det allt snävare marginaler på konstmarknaden. Nu menar Galleriförbundet att staten måste ändra sina inköpsrutiner för offentliga verk.

- Här har vi en stor liggande skulptur, som är en profilbild på poeten Arthur Rimbaud. Det finns en bronskant som inramar massor med strandstenar, säger Ben Loveless som är ordförande i Svenska Galleriförbundet och själv arbetar här på Galerie Nordenhake i Stockholm.

Vad kostar den?

- 350 000 kronor plus moms, säger han.

Enligt Ben Loveless skulle den här skulpturen av Karl Larsson med K, ungefär fyra gånger tre meter i omfång, passa perfekt i en offentlig miljö. Men när stora aktörer som Statens Konstråd allt oftare beställer sådana verk direkt av konstnären, åsidosätts gallerierna i kretsloppet. Ben Loveless menar att det underminerar galleriernas möjligheter att vara riktigt estetiskt intressanta.

- Det blir väldigt problematiskt om man försöker ha sådana utställningar och de som köper in och beställer just för offentliga miljöer åsidosätter gallerierna. Då har man helt enkelt inte råd att göra sådana utställningar.

Galleriernas samarbete med sina konstnärer är enligt Ben Loveless ett långsiktigt åtagande.

- Det är inte bara för en utställning, utan för en hel karriär. När man säljer ett verk, betalar konstnären 50 procent av priset till sitt galleri. För de pengarna fungerar gallerierna delvis som agent för konstnären, före och efter utställningen. Dessutom deltar man kanske i konstmässor, vilket både är en enorm investering och en enorm risk för galleriet, säger han.

Och det är i det här perspektivet som Ben Loveless ser Statens Konstråds direktbeställningar till konstnärerna som ett hot mot gallerinäringens framtid. Särskilt eftersom hela konstmarknaden krymper just nu - inte minst den offentliga budgeten för inköp av färdiga konstverk från till exempel gallerierna.

- Deras inköpsbudget har blivit mycket mindre, vilket gör att de köper mycket mindre så kallad "lös konst", som en tavla på en vägg. Samtidigt har deras riktade uppdrag direkt till konstnärerna blivit allt viktigare. Det får stor inverkan på gallerierna, säger han.

Och i förlängningen menar Ben Loveless att det här kan få stora konsekvenser för galleriernas estetiska vägval.

- Det kan finnas en risk att det blir allt mer kommersiell konst på gallerierna, allt mer "safe". Till exempel enbart landskapsmåleri, säger han.

I morgon ger Statens Konstråd och KRO sin syn på frågan om direktinköp från konstnärerna av offentlig konst.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".