Moment:teater. Ensemblen i Kejsaren av Portugallien
Moment:teater. Ensemblen i Kejsaren av Portugallien Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

Kejsaren av Portugallien har flyttat till Farsta

Jenny Teleman om Kejsaren av Portugallien
2:34 min

Selma Lagerlöfs klassiker om en far som älskar sin dotter så högt att det gör hon blind för hennes undergång har blivit till pjäs på Moment:Teater i regi av Josefin Ankarberg

Farsta tidigt 80-tal är rummet och tiden för dessa bägge. Kejsaren Göran Thorell är flyttkarl i blåkläder, det lilla torpet en hyreslägenhet Klara Gulla flyttar inte till Stockholm och blir nattfjäril utan till London, ditlockad av ett modellkontrakt men fastnar som eskortflicka.

 – En klassisk förflyttning alltså av en roman till en annan tid ett och ett annat rum? Hur blir det då?              

 Jo, idén är rik. Underklassens villkor är desamma och Klara Gullas resa bort rimlig, London då är just en sån plats nu, både nåbar för de unga men också väldigt långt bort, som Stockholm kanske var för en fattig värmlänning då. Men själva pjäsen den vajar som ett skepp i storm. För historien har fått en bihandling, nämligen dotterns liv i London.

Där uppstår en diskussion om prostitution där Amy Diamond gör ett oväntat besök för att tala sålda kroppar och attityd. Och det här smälter inte ihop med kejsaren därhemma. Det slog mig när jag satt där att romanen handlar om det outsagda, om en mans självbedrägeri och en flickas lögn, att gömma sanningen ända in i vansinnet är Lagerlöfs heta konflikt, när man nu får se Klara Gullas liv och höra henne på många sätt trovärdigt berätta om en vilsegången nittonårings eskortliv, bland annat i en mobilfilm där hon ljuger för sina föräldrar som gör en rent gråtfärdig, så ändå: de suger energi ur varandra, dessa två perspektiv, Klara Gulla, Jenny Antoni i London och pappas därhemma. Också spelet provar allt möjligt, från modern buskis till kolugn realism, och de strider mer än gifter sig.                        

 – Det låter lite förvirrande?

Ja, det är det. Vad har Ankarberg läst ur Lagerlöf? Jag tror det är en pjäs om prostitution hon vill göra. Och klass. Men då krävs kanske ingen kejsare? Men typiskt för Moment:Teater innehåller samtidigt denna lite omogna uppsättning en scen som är något av det tätaste och roligaste jag sett. Plötsligt drar alla på sig stora grodmasker och firar i kanske sju magiska minuter en midsommarafton som jag aldrig glömmer. Så mycket Sverige, så mycket skräck, sånt vansinne som bor i vår enklaste sociala ritualer. Bara lysande konst. behöver ingen analys.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".