Lisa Irenius, kulturchef Svenska Dagbladet.
Lisa Irenius, kulturchef Svenska Dagbladet. Foto: Pi Frisk / SvD / TT

Sponsorskap inget problem för kulturchef på Svenska Dagbladet

Kulturchef Lisa Irenius: Vi är väldigt tydliga
0:51 min

Svenska Dagbladet sjösätter en ny satsning på kulturjournalistik som heter Konstliv, och som sponsras av Stockholms auktionsverk. Sajten ska bland annat innehålla annonser - märkta som sådana - men utformade som redaktionella artiklar.

Sponsorskapet gör det möjligt för oss att satsa på mer kvalitativ kulturjournalistik, säger kulturchefen på Svenska Dagbladet, Lisa Irenius.

– Det är ju en stor omställning i medielandskapet idag och det är ju ofta knappa resurser, så det är klart att det hjälper till med finansierat stöd så att vi kan göra en rejäl redaktionell satsning, säger hon.

Sponsrad journalistik har tidigare fått kritik bland annat för att det riskerar att urholka den oberoende journalistiken. Men Lisa Irenius ser inte sponsorskapet som ett problem.

– Det viktiga är att man är tydlig med vad som gäller. Annonser ska vara tydligt annonsmärkta och redaktionella texter ska alltid bara vara redaktionella texter och då ska redaktionen vara helt självständig och fri och vi gör det på ett sådant sätt att det är väldigt tydligt och då tycker jag att det fungerar bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".