Anckarström - Igor Bakan
Verdis Maskeradbalen på Malmö opera. Anckarström - Igor Bakan Foto: Malin Arnesson

Extremt italiensk Maskeradbalen på Malmö opera

Per Feltzin: "Ja, jisses så mina trumhinnor vibrerade!"
3:32 min

Den enda av Verdis operor med en direkt svensk anknytning är Maskeradbalen som just, i viss förklädnad, handlar om mordet på Gustav III 1792. Nu i påskhelgen hade den premiär på Malmö Opera.

C'era una volta - så börjar alla italienska sagor och så börjar också den här uppsättningen. Projicerade ord på en genomskinlig duk och där står det C'era una volta - Det var en gång en kung, hans vän och en kvinna.

Det är ett helt italienskt team som gör Malmö operans tolkning med den Stockholmsoperabekante Pier Giorgio Morandi som dirigent. I höst ska just den här uppsättningen, i regi av Leo Muscato, ha sin italienska premiär på Romoperan med andra sångare. Glöm Gustav III - det här är främst en italiensk tuff saga.

Att den är så väldigt italiensk leder till två helt olika saker.

Regimässigt är det konventionellt men gediget. Det är sällan man på en svensk scen ser så många sångare på rad riktade rakt ut mot publiken, sällan man ser så många sångare som ser mer på dirigenten än på sina medspelare och sällan man ser så många klassiska operagester som har så lite med normalt kroppsspråk att göra.

Men det italienska betyder också att det är sångarfest och balansen mellan den mycket starka orkestern och sångarna är faktiskt till sångarnas favör.

Ja, jisses så mina trumhinnor vibrerade - på ett rent underbart bedövande sätt. 

Scenografiskt följer man sagotanken. Det är nästan som på Gustav IIIs tid men på ett lite överdrivet sätt. Är det dimma är det dimma ut i salongen, är det gamla möbler är det avskavt i massor och är det grymhet är det bistra miner i kubik. Men framförallt är det en scenografi med väggar som oftast bara står några meter in på scenen och därför kastar ut rösterna långt.

Så vi får Thiago Arancam, Igor Bakan, Oksana Kramareva, Ewa Wolak och Sofie Asplunds röster i närbild. Nån tar sina höjdtoner underifrån, några andra kan ibland gröta till det i de lägre registren - men - ändå -

Vi hör allt mellan fria flödande runda ringlande höjdtoner som champagnebubblor och den elfenbenshårda täta kärnan.

Föreställningen är en samproduktion med operan i Rom - Teatro dell'Opera di Roma - där den ska ha premiär i höst.

Den sändes direkt i grannkanalens Opera i P2 och finns för efterlyssning under 30 dagar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".