Logi Tulinius och Linda Kulle.
Logi Tulinius och Linda Kulle. Foto: Micke Sandström

Euripides "Medea" välgörande mångtydig på Uppsala stadsteater

Hashtag: "Det är synd om Medea"
2:07 min

Så var det dags för Euripides ”Medea” igen - under våren har vi kunnat se detta 2000-åriga drama som opera, dans och nu, på Uppsala stadsteater, som teater. Viktor Tjerneld, nyexaminerad från Statens Scenkonstskole i Köpenhamns har satt upp historien om den rasande Medea som dödar sina barn och sin makes nya fru när hon blir övergiven.

Maria Edström var på premiären av ”Medea” i påskhelgen.

 

Där ligger hon Linda Kulles Medea, i stickad grå långkofta och blont rufs, avdomnad, deprimerad, helt under isen. Och ur kören – detta de gamla grekernas oöverträffade dramaturgiska grepp – lösgörs sig Anna Carlsons underbara Amma med vit hår-skena, vita tennisshorts och gastar sitt ”Jason” när hon ska beskriva Medeas olycka.

Hos Euripides består kören av kvinnor från Korint, här finns Medea mitt på golvet och resten av ensemblen, vitklädda vid vita tribuner är kören, som det dessutom för säkerhets skull står i rosa neon. De spelar också de andra rollerna, som Jason och Kreon, vilket understryker ett slags nutida media-konstruerande, ett slags samtidstribunal; hashtag: ”Det är synd om Medea” som kören enas om efter att ha ”velat göra nåt”.

Och det hela blir rätt lyckat, regissören Viktor Tjerneld låser inte fast sig vid en tolkning, här får en tragisk mångtydlighet välgörande nog finnas kvar i dramat.

Medea är inte bara invandrad från ett annat land, hon inte bara underordnad kvinna och hon är framförallt inte bara ett offer. Linda Kulles Medea, så fjärran från den fördomsfulla bilden av en exotisk och galen kvinna, sitter till slut där tomt stirrande och äter godis när dåden mot hennes barn beskrivs.

Men hur kan Medea döda sina egna barn? Är ofta vår tids liksom moraliserande fråga till dramat vilket får regissörer att försöka hitta förklaringar som motar in dramat i en återvändsgränd. Hur horribla saker kan inte nutida skilsmässopar hitta på, om ni tänker efter? Här på Uppsala stadsteater har man hittat nyckeln – Medea finns inom oss själva. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".