Kören Yanbou' al Mahaba från Jordanien med orkester under Tomeh Jbarahs ledning, i Eric Ericsonhallen.
Kören Yanbou' al Mahaba från Jordanien med orkester under Tomeh Jbarahs ledning, i Eric Ericsonhallen. Foto: Foto: Berit Nygren/SR

Unikt oratorium i orientalisk stil ges i Stockholm ikväll

3:33 min

Ett musikstycke som kan vara det första oratoriet i världen med orientaliska drag framförs i Stockholm ikväll, på Eric Ericsonhallen.

Ett oratorium är traditionellt en klassisk västerländsk musikform som uppstod under barocken och som återger bibliska berättelser med kör, solister och orkester. Den här gången återges nya testamentets berättelse om Jesus och heter "Jesus, kärlekens fontän"*, och det framförs av ett 50-tal mestadels kristna sångare och musiker från Jordanien i kören Yanbou' al Mahaba på modern arabiska.

Flera av koristerna har varit med och skrivit oratoriet men det mesta kommer från dirigenten Tomeh Jbarah.

– Vi brukade sjunga sånger från våra kyrkliga traditioner, men med det här oratoriet bland annat utvecklar vi vårt gehör och notläsningsförmåga, berättar han och tillägger att oratoriet är körens mästerverk.

En som känner sig stolt över att sjunga det är alten Victoria al Shaini. Det hjälper henne bland annat att bli bättre på att sjunga orientaliska sånger, berättar hon. Hon brukade sjunga traditionella sånger som liten men då hennes storasyskon kom upp i tonåren blev det mer amerikansk pop därhemma, men nu tränar hon alltså upp konsten att sjunga toner som ur ett västerländskt perspektiv ligger mellan hel- och halvtonerna.

Precis som kören har orkestern en västerländsk sättning och en som orkestrerat en del av musiken är svensk-irakiske Fayes Minas:

– Jag har inte lagt till något orientaliskt instrument.

Ingen oud, inga ney-flöter eller någonting?

– Nej, bara tvärflöjter.

Hur tycker tycker du att oratoriet låter om du jämför det med till exempel Händels "Messias"?

– Det är mycket inspirerat, mycket präglat också av klassisk musik så jag utnyttjade de här möjligheterna att göra det på mitt eget sätt.

Konserten har möjliggjorts av ett initiativ som kallar sig "Musiker utan gränser" och med projektet ingår också workshops där jordanska och svenska sångare och musiker sjunger varandras musik, berättar dess ordförande organisten Anna-Lena Engström:

– Vi måste kunna uttrycka varandras musik. Vi måste kunna sjunga varandras sånger. Det är en fredsbevarande åtgärd som jag tror är nödvändig i den värld vi har idag.

* Verket uruppfördes i april 2015 i Jordanien. Sedan dess har det framförts i Wien, Österrike, och i Ungern och nästa år ska det ges i Spanien, Italien och Portugal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista