Normkritiskt mode intar Modeveckan i Stockholm

9:46 min

I dag, måndag, startar den så kallade Modeveckan i Stockholm, ett av de viktigaste nationella evenemangen på området. Bland annat ordnas ett seminarium om "normkritiskt mode". P1 Kultur reder ut begreppen.

Lyssna på hela måndagens P1 Kultur med Roger Wilson här

Ett av de offentliga arrangemangen under Modeveckan i Stockholm är att tidskriften Form under tisdagen ordnar ett seminarium om så kallat "normkritiskt mode" på Arkitektur- och Designmuseet, Arkdes.

P1 Kulturs programledare Roger Wilson får sällskap i studion av Salka Hallström Bornold, som är modejournalist och biträdande chefredaktör på tidskriften Form.

Det här är ju då en diskussion som nu finns även i andra konstarter - hur kom det in också i modet, skulle du säga?

– Normkritiken är en etablerad metod i Sverige sen femton år inom främst keramik, glas och möbeldesign. Den historien redogör vi också för i en utställning som vi gjort på Europahuset under Modeveckan. Det har tagit längre tid för modet som är en mer konservativ värld, och det började på skolorna för några år sen. Den normkritiska generationen har tagit plats nu som ett avantgarde, liknande 68-rörelsen på sin tid, och har fått starkt motstånd från det gamla gardet. Men modevärlden måste förhålla sig till nya starka idéströmningar, annars gör man sig själv otidsenlig. Det klassiska exemplet på det är Coco Chanel, som på 60-talet "dissade" jeansen som modeuttryck - efter det var hon slut som modeskapare.

Vad finns det för exempel på normkritiska modeskapare - och hur jobbar de?

– Det finns många namn, men de mest kända internt skulle jag säga är de feministiska modeskaparna Minna Palmqvist och Ida Klamborn samt svensk-tyska duon Lazoschmidl. Minna arbetar konkret med deformerade uttryck, Ida genom att använda modevisningar som plattform för ett feministiskt budskap. Lazoschmidl är mycket spännande; de gör normbrytande herrmode som de kallar "no gender". Deras stjärtjeans är berömda, med hål i rumpan för skinkorna.

Lyssna på hela intervjun i ljudklippet ovan, där du även kan höra modevetaren Philip Warkander, som gjorde en hen-kollektion för Weekday redan för ett par år sen.