#YouTubeIsOverParty

Protester mot att Youtube stoppar reklam på videofilmer de anser opassande

2:34 min

Youtube stoppar reklam på de videofilmer som de anser har opassande innehåll. Det har väckt starka reaktioner eftersom användare inte kan tjäna pengar på innehåll som betecknas som "annonsovänligt". Protester har samlats under hashtagen #youtubeisoverparty.

De senaste dagarna har internet bubblat över av reaktioner kring videosajten YouTube. Det hela handlar om att de stoppar reklam på de videofilmer de anser har opassande innehåll och är "annonsovänliga".

De har sedan tidigare en policy kring vad som anses som olämpligt, bland annat våld, svordomar och främjande av droger. Men det som har skett är att de nu meddelar användare genom notiser att deras filmer inte är annonsvänliga. Deeped Niclas Strandh är expert inom sociala medier och digital kommunikation.

– De har valt en mer transparent väg att visa på vilka videos som de tycker är värda att lägga reklam på och vilka som inte stämmer överens, alltså inte är advertiser-friendly, med deras riktlinjer, säger han.

Det har fått en del YouTubers att gå i taket. De tycker att det handlar om censur.

Felix Nordh är känd från Youtube-kanalen Monte Fjanton som gör humorserier. Felix recenserar svensk film, och med runt 100 000 prenumeranter livnär han sig på reklamen.

– Det är ju det som gör att vi kan hålla på med Youtube överhuvudtaget, den största andelen av intäkterna får vi ju från reklamen. Youtube kommer inte att gå under men det är ju definitivt inte positivt.

Kan leda till tråkigare videor

Youtube och Googles kommunikationschef Farshad Shadloo skriver i ett mail till Kulturnytt att deras policy inte har förändras och att de gör detta för att förbättra kommunikationen.

Deeped Niclas Strandh menar att det kan likrikta innehållet på sajten,

– Det kan göra att YouTubers funderar på vilket innehåll de kommer tjäna pengar på och inte, och kanske därför sluta göra mer kreativt och spetsigt innehåll.

Det kan bli mer strömlinjeformat och tråkigt innehåll.

Deeped Niclas Strandh tar upp Felix "PewDiePie" Kjellberg som exempel,

– Det som är intressant är att titta på reglerna de satt kring t.ex. svordomar. PieDiePie svär ju en del i sina filmer, vilket innebär att om de tar bort hans annonsintäkter så kanske han lämnar sajten.

Strandh är rädd att de som förlorar intäkter kan komma att byta till andra plattformar. Facebook och Twitter har till exempel börjat att använda sig av så kallad Revenue sharing, alltså att man som skapare får en del av reklamintäkterna på ens eget material.

– En del youtubers kommer självklart titta på de andra plattformarna, säger Strandh.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista