Dansare vid Berliner Statsballet protesterar mot sina nya chefer.
1 av 2
Dansare vid Berliner Statsballet protesterar mot sina nya chefer. Foto: Soeren Stache/TT
Daniela Marquardt. Sveriges Radios korrespondent i Berlin. Ekot Sveriges Radio.
2 av 2
Daniela Marquardt. Sveriges Radios korrespondent i Berlin. Ekot Sveriges Radio. foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm

Rasande stumma protester mot nya chefer på Berliner Staatsballet

"Utnämningen innebär slutet för den klassiska baletten i Berlin"
2:19 min

Det mullrar på Berlins scener. Det senaste i raden av kontroversiella chefsbyten handlar om balettensemblen Berliner Staatsballet och utnämningen av koreografen Sascha Waltz som konstnärlig ledare tillsammans med svenske Johannes Öhman, nuvarande chef för Kungliga Operans balett

När Berlins hårt kritiserade borgmästare nyligen besökte operans nya övningssalar möttes han av banderoller med budskapet rädda Staatsballett och stumma dansare som vägrade svara på borgmästaren Michael Müllers tafatta försök att komma i samspråk.

Aldrig förr har den traditionstyngda och annars stillsamma balettensemblen bjudit på sån dramatik.

Det handlar om vår överlevnad, hävdar dansarna.

- Koreografen Sascha Waltz dansteater är en helt annat genre än klassisk balett. Vi är den största klassiska ensemblen i Tyskland och den här utnämningen innebär slutet för den klassiska baletten i Berlin, sa dansarnas talesperson Elenor Jagodnik.

Och det handlar också om hur utnämningen gått till. Redan tre år innan kontraktet för nuvarande chefen löper ut och utan att dansgruppen vare sig blivit förvarnad om bytet eller involverad i chefstillsättningen.

Borgmästaren, som liksom sin företrädare själv lagt beslag på kulturportföljen men inte alls åtnjuter samma förtroende för att hantera dessa frågor som utgör en bärande del av Berlins identitet och attraktionskraft, han tillbakavisar all kritik. Den tillträdande chefsduon för Staatsballet ser han som den idealiska lösningen för att kombinera klassisk och modern dans.

Gammalt möter nytt, i alla ära men det räcker inte som drivkraft för kulturpolitiken i en anspråksfull kulturmetropol som Berlin. Runt om på stadens scener pyr ilskan över vad man uppfattar som ignoranta och aningslösa kulturpolitiker.

Främsta exemplet är teatern Volksbühne, som under ledning av legendariske regissören Frank Castorf har lyfts till högsta världsklass. Där inleds nu hans sista säsong sedan politikerna beslutade att avsluta en 25-årig era och ersätta Castorf med museichefen Chris Dercon, vid Tate Modern. Det utlöste en flodvåg av vrede och sorg som saknar motstycke i Berlins kulturlandskap.

Det handlar inte bara om chefsbyten utan ett systemskifte. Trots mer pengar till kulturen och nya institutioner i staden som växer med över 30.000 nya invånare varje år, anser kritikerna att Müller och hans statssekreterare håller på att förvandla Berlins respekterade kulturscen till en marknadsplats där pengarna är den avgörande drivkraften.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".