Hans-Christian-Thulin och Hanna Lekander
Hans-Christian-Thulin och Hanna Lekander Foto: Kicki Nilsson / Icon Photography

Intelligent rolig timme med "Ubu" i Örebro

1:41 min

”Ubu” heter Alfred Jarrys skandalsuccé från 1896 kort och gott när den nu spelas på Örebro länsteater i regi av Erik Holmström och i svensk översättning av Sture Pyk. Maria Edström har sett ”Ubu”.

 ”Merde!” – ”Skit!” är Ubus älsklingsord och i Hans Christians Thulins oskyldiga skepnad, i puffbyxor och page sätter hans fantasifulla excesser i bajsålderns alla uttryck tonen för Erik Holmströms uppsättning. För här vecklar hela Alfred Jarrys båda pjäser ”Kung Ubu” och ”Den fjättrade Ubu” ut sig som en barnslig, uppsluppen och mycket, mycket lekfull variant.

Det är buskis och splatter, krigsscener likt dataspel där likdelarna flyger i luften och utklippta hästar i papp, Dallas-signatur och fantasy-saga. Och det rara paret mor – i Hanna Lekanders lika troskyldiga guldlockiga gestalt och far Ubu är ett slags vansinniga barn, Macbeth som rolig timme och alltihop nedsänkt i ett frätande bad av populärkulturell kitsch. Och en ensemble som ger allt precis som barn som aldrig vill sluta showa när de väl har satt igång.

Och det är skitkul – ursäkta vitsen – men det som visar intelligensen och substansen i regin är att samtidigt finns ett allvar där, som ett stråk, en skugga, en grimas.

För krigets grymhet och grymheten i en ego-trippad maktgalning finns där, precis som vår alltmer utbredda längtan efter fjättrar, auktoritet, styrning. På ett vis är uppsättning som en dagsaktuell nyhetssändning bara mycket roligare. Alfred Jarrys klassiker är sannerligen en pjäs för alla tider och i Örebro har man fångat det på kornet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista