Sarakka Gaup och David Lennemann
1 av 2
Sarakka Gaup och David Lennemann Foto: Carl Thorborg
Sarakka Gaup och Mårten Andersson
2 av 2
Sarakka Gaup och Mårten Andersson Foto: Carl Thorborg

Anders Duus pjäs "Dagbrott" om gruvan och människan

Mycket humor och en bottensats förtvivlan
2:27 min

”Dagbrott” heter en nyskriven pjäs av Anders Duus och som handlar om gruvan, människan och naturen men i ett enkelt format och med tre skådespelare på scen i regi av Sara Giese. Och det är en produktion av Riksteatern som turnerar under hela hösten från Skåne till Norrbotten.

Maria Edström har sett ”Dagbrott”

Dramatikern Anders Duus brukar inte vilja skriva ”ärende”-pjäser men med det här med gruvnäringen var han liksom bara tvungen, säjer han på Riksteaterns presentation på hemsidan. Och han och regissören Sara Giese tar sig an det hela med lätt hand, mycket humor och en bottensats förtvivlan. Ett stort blädderblock, ett bord, några stolar på scenen och så den förevisande spelstilen; där skådespelarna både är alla sina olika roller men också beskriver dem utifrån.

Sarakka Gaup, David Lennemann och Mårten Andersson gestaltar både innerligt och infamt och framförallt på kornet allt från hemvändande döttrar, gamla par som storhandlat bra tillsammans, 08-aktivister som ”kan media”, nykläckta VD:ar för små upp-ploppande gruvbolag och hjärnstormande namngivarkonsulter från Nya Zeeland som bara älskar gamla asa-gudars namn.

Men bäst är det samiska paret hos terapeuten, -”samer går inte i terapi” och där det uppstår en, jag vill inte kalla det kulturkrock, utan snarare en förhållningssätts-krock där det exploaterande draget snabbt blir synligt: ”ni har inte lite renkött till kompispris?”.

Och så gruvnäringen, hoppet om jobb, om uppblomstrande bygder. Och de närmast vilda västern-artade projekteringarna, skövling av naturvärden, och som grädde på moset, konkurserna.

Som inlaga är pjäsen ”Dagbrott” ett credo om varsamhet, om balans och en vädjan till politikerna att ta ansvar i det långa perspektivet. Och som föreställning tar den sig an dessa stora frågor med en teatral och imponerande enkelhet.

 

Mer om Scen- och musikrecensioner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".