Johan Hedenberg och Görel Crona
Johan Hedenberg och Görel Crona Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Intim närkamp med Strindberg i "Fordringsägare"

Vad är en kvinna, vad är en man?
2:09 min

August Strindbergs ”Fordringägare” skrevs under åren 1888 -89 och är en av hans ofta spelade en-aktare. Och det här nätta triangeldramat har nu regissören och skådespelaren Görel Crona satt upp på Strindbergs Intima Teater i Stockholm där Crona häromåret gjorde stor lycka med ”Dödsdansen”. Där spelade hon själv Laura och här spelar hon kvinnliga huvudrollen Tekla, flankerad av Johan Fagerudd och Johan Hedenberg som de två männen.

Maria Edström var på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

”En tragi-komedi” kallade Strindberg pjäsen och den lakoniska rollistan: ”Tekla. Adolf, hennes man, målare. Gustav, hennes frånskilde man, lektor. (Reser under antaget namn.)” – bara den berättar egentligen hela pjäsen.

För här har Strindberg för vilken gång i ordningen slagit sig ner vid skrivdonen för att med lika delar frenesi och gott humör än en gång läsa lusen av kvinnorna. Och dessa trianglar mellan utlevande, gärna skapande, kvinnor som sugit musten och lurat skjortan av både av älskare och äkta män varieras i olika sättningar. Ändå verkar han aldrig förstå vad han faktiskt har skrivit – hur mycket inre motstridigheter som bubblar upp i replikerna.

Och Görel Crona, som fräckt och självklart än en gång står för både regi och en av huvudrollerna – har skapat en föreställning full av dessa dunkla drifter och strider. Eftermiddagssolen lyser snett på badbryggan där Johan Hedenbergs sardoniskt skrockande ex-man bedriver mind-game med Johan Fagerudds unge lite naive målarkludd och Cronas Tekla i ljusblå lekdräkt är mest lik en 20-tals”flapper”; här en inte helt ung kvinna som tar vad hon ha. Och i denna, ja, psyko-rysare, så blir alla tre liksom en del av samma psyke där gränserna alltmer upplöses och där alla tycker sig ha en fordran att kräva in.

”Vad är en kvinna, vad är en man?” är det som om Strindberg på en djupt omedveten nivå hela tiden frågar sig i sina dramer, bakom sin fasad av tvärsäkert nättroll. Och vem är svag och vem är stark - skräcken för att bli uppäten och exploaterad vajar som vassen mellan kontrahenterna här i Cronas version. ”Fordringsägare” på Strindbergs Intima Teater vågar liksom lystet och modigt att gå just i intim närkamp med den gamle titanens ”tragi-komedi.”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".