Frida Hyvönen.
Frida Hyvönen är aktuell med sitt första album på svenska: "Kvinnor och barn". Foto: Elin Berge

Frida Hyvönen nästan lika intensiv på svenska

"Hon har alltid varit en briljant textförfattare, så även här"
2:35 min

Frida Hyvönen gör debut på svenska. Språkskiftet påverkar inte texternas intensitet, däremot riskerar den avskalade musiken att sinka berättelser som borde få lov att komma in under huden. Det tycker Kulturnytts recensent Matilda Källén om albumet "Kvinnor och barn".

Att svenska, redan etablerade soloartister som tidigare sjungit på engelska byter till modersmålet har de senaste åren känts som regel snarare än undantag. Från Danny och Darin till Titiyo och Marit Bergman: för många av dem har språkskiftet inneburit ett kliv inåt, texterna har blivit personligare, naknare, närmare.

Hennes låtar har alltid varit personligt färgade berättelser som gläntat på dörren till västerbottniska barndomar, sargade relationer och stormiga inre monologer.

Efter tre album på engelska har turen kommit till Frida Hyvönen, som på "Kvinnor och barn" presenterar 12 låtar, eller berättelser som hon själv beskriver dem, på svenska. Det som särskiljer hennes kliv är att hon alltid har varit introspektivt skärskådande, oavsett språk; hennes låtar har alltid varit personligt färgade berättelser som gläntat på dörren till västerbottniska barndomar, sargade relationer och stormiga inre monologer. Hon har alltid varit en briljant textförfattare, så även här, när hon beskriver annalkande övergrepp, självmord, sorg och kras rakt på sak och med en intensitet som känns igen.

Då är det musikaliska klivet större, när hon skalar av och lämnar de frostiga danspalats, den "horror dance", som fick hennes förra album "To the soul" att glittra. Pianot står i centrum för att lyfta texterna och gör ofta det, men det gränsar också till något enformigt, när det huvudsakligen är det beskrivna som skiljer låtarna åt.

Men ibland, som på lika svängiga som smarta "Imponera på mig", är kombinationen oemotståndlig. Och ibland får berättelsen en att helt se förbi musikaliska repetitioner, när hon krälar allra längst in under huden och redogör för en förintande relation på "Fredag morgon", eller beskriver längtan efter en egen flock på "Vänner i vardagen".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".