Diskussionen går het om hur Facebook och Google eventuellt påverkade valet i USA. Foto: Kollage
Diskussionen går het om hur Facebook och Google eventuellt påverkade valet i USA. Foto: Kollage

Styrde ditt Facebookflöde valet i USA?

"Desinformatörerna kunde också sprida sin information"
5:40 min

Sociala medier spelade en viktig roll i det amerikanska presidentvalet och i skuggan av valutgången har debatter blossat upp om vilket roll i och ansvar teknikjättarna hade för informationen som spreds.

Flera exempel har dykt upp där det visat sig att falska nyheter fått stor spridning, att programmerade konton twittrat till fördel för respektive presidentkandidat och att sajter som spridit desinformation fått ta del av annonspengar.

Så vilken roll spelade de sociala plattformarna för folk när de skulle välja? 

– Framförallt är de en dröm för varje utgivare, för alla som vill få ut ett budskap för att så många söker sina kunskaper där. Facebook till exempel når ut till över 1,2 miljarder människor, och blir oerhört viktiga för spridningen av såväl falskt som sant, objektivt som hårdvinklat, säger Kulturnytts reporter Fredrik Björkman.

Lyssna på hela samtalet med Fredrik Björkman i ljudlänken ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".