Big Buzz Awards på Berns salonger i Stockholm.
Big Buzz Awards på Berns salonger i Stockholm. Foto: Sveriges Radio/Fredrik Björkman

Gala delade ut priser till stjärnor på sociala medier

Nathalie Danielsson: "Det betyder så galet mycket"
2:25 min

I går gick Big Buzz Awards av stapeln på Berns salonger i Stockholm. En gala som prisar framstående personer i Sverige som är världsstjärnor i sociala medier och på nätet.

Kulturnytt träffade Daniel och Emil Norberg bakom scenen. De har precis tagit emot pris i kategorin Youtube. Kanske inte så otippat eftersom deras videor på Youtube har nått miljonpublik.

– Buzz of the year i vår kategori handlar om kreativitet framförallt, är det något som vi är så är det kreativa. Vi skapar Sveriges mest sedda klipp år efter år.

Det är en välfylld salong på Berns, besökarna i åldrarna 13 till 23 vars ansikten lyser upp av smartphones snapchattar, Instagrammar och tar bilder på till synes allt.

Milleniegenerationen, som de kallas, går inte till tidningar, tv eller radio för att ta del av nyheter eller underhållning. De går i stället till internet och sociala medier.

Deras digitala idoler har blivit högst analoga på plats under galan för att träffa sina fans. Och det är idoler som säljer, sponsorer och subtilt placerade varumärken finns det gott om på Big Buzz Awards.

Kanske är det då inte så konstigt att initiativtagarna Ash Pournouri tillsammans med Jesper Broström skapat galan, vars uttalade syfte är att lyfta fram personer som skapar och sprider innehåll genom olika kanaler och sociala medier till sin målgrupp. En köpstark målgrupp som arrangörerna riktat blicken mot.

– Med Big Buzz Awards vill vi hylla och sätta spotlighten på kreatörer. Givet den stora förändring sker nu med att digitala medier växer explosionsartat och beteendet från målgruppen förändras mycket, från traditionell tv och medier till att man kan skapa sin egen fanbase och målgrupp internationellt. Vi tycker att de får lite för lite uppmärksamhet och de förtjänar mer, säger initiativtagaren Jesper Broström.

Det är en stjärntät afton. Facebookidolen Roomie har kommit direkt från London för galan, SkillTwins vars kanal på Youtube har över två miljoner prenumeranter och Keyyo som har 422 000 följare på Instagram minglar med fansen.

Och så femtonåriga Nathalie Danielsson förstås, som genom en videoapp når över 300 000 människor, långt över lokaltidningen hemma i Trelleborg. För Nathalie var sociala medier en räddning, hon blev mobbad i åtta år och när hon började göra videor vände allt. På galan kammar hon också hem pris för sina videor.

– Det betyder så galet mycket och jag vill tacka alla mina fans för att de gjort att jag fått det här priset. Det handlar inte bara om ett pris, det handlar om att mina följare hjälpt mig med det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".