Sydkoreansk skräck del av nytt filmunder

Förra helgen gick filmerna Samaritan Girl och Hemligt begär upp på landets biografer och nu på fredag är det dags för ytterligare en sydkoreansk film - spökfilmen R-Point.

Roger Wilson har tittat närmre på det koreanska filmundret.

R-Point börjar med en mystisk röst i en kommunikationsradio. Ett nödrop från en grupp soldater som redan har förklarats döda.

För filmen utspelas under Vietnamkriget, och vi får följa några koreanska soldater som skickas ut för att undersöka det mystiska nödropet.

Det som möter dem är en dimmig myr - fullproppad med gravar, spöken och levande döda - i något som man skulle kunna likna vid en vietnamesisk bermudatriangel.

R-Point är en stillsam skräckfilm, som bygger på stämningar och miljöer. Tillsammans med de två andra Sverigeaktuella filmerna från Korea - kostymfilmen Hemligt begär och det mer psykologiska dramat Samaritan Girl, så utgör den ett bra tvärsnitt av bredden i den sydkoreanska filmproduktionen.

För vid sidan av kritikerhyllade regissörer som Park Chan-Wook som gjorde Old Boy, och Kim Ki-duk som gjort Samaritan Girl finns den en uppsjö av skickliga sydkoreanska filmare.

Ja, faktum är att den sydkoreanska filmindustrin är unik i världen, med en marknadsandel på hemmaplan på omkring 57 % av marknaden - här hemma i Sverige är vi ofta stolta när vi lyckas komma upp i en andel av 25 % för svenska filmer.

Men den koreanska filmindustrins framgångar har inte bara att göra med bra film, utan också ekonomiska restriktioner. I Sydkorea är biograferna tvingade att visa koreansk film 106 dagar om året.

Något som ständigt irriterar bland annat USA som ser det garanterade utrymmet för sydkoreansk film som ett handelshinder, något som man gång på gång försöker dra in när man skriver handelsavtal med Sydkorea.

De höga publiksiffrorna har också lett till en inhemsk blockbusterkultur där man med dyra reklamkampanjer och främst action och skräckfilmer försöker locka publiken.

De filmerna har nu också nått Sverige på både bio och dvd. Jag räknar till 38 sydkoreanska filmer på min videohandlares hemsida. Och mycket av de läckert förpackade dvd: erna är ofta otroligt vackra filmer, men med undermåliga manus. Något som spökfilmen R-Point, faktiskt är ett slående exempel på.  

Roger Wilson

roger.wilson@sr.se