RECENSION – MUSIKOPERA

Smart och klaustrofobisk "Elektra"

3:20 min

En grym, intensiv och stenhård berättelse om hämnd. I går kväll hade Göteborgsoperan premiär på Richard Strauss Elektra.

Titel: "Elektra"
Tonsättare: Richard Strauss
Plats: Göteborgsoperan
Dirigent: Olaf Henzold
Sångare: Katarina Karnéus, Annalena Persson/Sabine Hogrefe (4-11/2), Carolina Sandgren, Daniel Hällström och Tomas Lind
Regissör: Stephen Langridge
Scenografi och kostymdesign: Conor Murphy
Spelperiod: I första hand till 9 april 2017

En kvinna dödar sin man och deras dotter önskar livet ur mamman för det - och hatar sig själv till döds på kuppen. Så enkelt kan man sammanfatta Elektra.

Så enkelt - och så komplicerat.

I det här fallet handlar det om Kung Agamemnon, drottning Klytaimnestra och ett av de tre barn de har kvar: Elektra som saknar den bortskickade brodern Orestes och försöker umgås med den hemkära systern Chrysothemis. Men berättelsen, operan och den här uppsättningen gör det lätt att förstå att det är lika aktuellt i dag, som när Strauss skrev operan för 100 år sedan och när Sofokles pjäs kom för 2500 år sedan.

Conor Murphys scenografi är en rundad grå mycket hög vägg med olika pinnar som sticker ut som man kan klättra på. Det gör till exempel dansarna och då ser de ut som insekter som försöker fly döden. Sedan finns det ett trapphus som då och då öppnas för entréer. Och mord. Till det här har ljusdesignern Lucy Carter skapat gigantiska skuggor som både skrämmer och ger liv.

Kläderna är vanliga tidlösa festkläder och i med det inget som skriver oss på näsan. Regissören Stephen Langridge har annars varit bra på att överdriva det nutida men den här gången öppnar han för vår fantasi mera.

Den här sceniska vägglösningen hjälper också rösterna att nå genom Strauss gigantiska orkester utan att dirigenten Olaf Henzold behöver smyga.

Nu i veckan var man på grund av sjukdom tvungen att kalla in den tyska sopranen Sabine Hogrefe i huvudrollen och hon gör det oerhört starkt även om vibratot ibland besvärar. Men det är en randanmärkning.

Som helhet är det här som ett knytnävsslag. Smart och klaustrofobiskt.

Vill man veta mer om Elektra rekommenderas P2:s podd Operaguiden.

Allra sist i ljudfilen ovan hör man Carolina Sandgren i rollen som Chrysothemis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista