Christer Pettersson-bild
Fotografen Jonas Lemberg (till vänster) med sitt foto av Christer Pettersson och konstnären Markus Andersson med sin målning. Foto: Staffan Teste

Konstnär fick rätt mot fotograf om Christer Pettersson-målning

"En stor seger för yttrandefriheten"
1:38 min

Konstnären Markus Andersson gjorde inte intrång i fotografens rätt när han målade Christer Pettersson utifrån ett foto. Det slår Högsta domstolen nu fast.

2006 ställdes Markus Anderssons oljemålning "Svenska syndabockar" ut på Moderna museet. Den är målad med ett välkänt fotografi av Christer Pettersson, taget av fotografen Jonas Lemberg, som förebild.

När fallet först prövades ansåg tingsrätten att konstnären hade gjort intrång i Jonas Lembergs upphovsrätt. Men nu har både hovrätten och den den högsta instansen slagit fast att man får måla av ett fotografi på det här sättet, utan fotografens tillstånd. Jonas Lemberg är besviken.

- Efter den här domen blir det ännu mer otydligt: Kan man verkligen ta vilken bild som helst och skapa ett nytt verk? Vi är båda konstnärer jag och Markus, så själva konstformen kan inte ha betydelse i det här fallet - om du gör en målning eller en avfotografering. Därför tycker jag att gränsdragningen blir så otroligt otydlig, säger Jonas Lemberg.

Sedan 1994 skyddas fotografier av upphovsrättslagen. Och i sin dom skriver Högsta Domstolen att det ursprungliga fotografiet av Jonas Lemberg är att betrakta som ett självständigt konstnärligt verk. Men Markus Anderssons oljemålning "Svenska syndabockar", där Christer Petterson placerats i ett öde landskap tillsammans med en get med ett blågult band kring hornen, är också ett så pass självständigt verk att det inte kan räknas som en bearbetning, utan en nyskapelse.

Till en nyskapelse som "får sin prägel av utförarens egen individualitet och har verkshöjd", är det alltså den nya konstnären som har upphovsrätt.

Markus Andersson är lättad över domen, som blir prejudicerande.

- Jag ser det som en stor seger för yttrandefriheten. Om vi bildkonstnärer inte skulle få möjlighet att ens referera till vanligt förekommande bilder i det offentliga rummet skulle det nästan omöjliggöra  samhällskritik och samhällsdebatt från vår sida, eftersom vi använder bild som vårt språk, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".