Sondheims musikal väcker ny passion på Norrlandsoperan

2:58 min

Svårsjunget och känslospäckat. Under fredagskvällen går Stephen Sondheims musikal Passion upp på Norrlandsoperan i Umeå.

Sondheim var en i gänget bakom West side story, men har gjort ett tjugotal egna musikaler.

Passion hade sin premiär på Broadway 1994 och är ett triangeldrama, där officern Giorgio tvingas lämna sin älskade Clara för placering vid krigsfronten och får kontakt med Fosca, en kvinna som blir besatt av honom.

Just den här uppsättningen som under fredagskvällen går upp på Norrlandsoperan i Umeå ackompanjeras av en unikt stor orkester.

– Vi tror att det är världspremiär för en sådan här stor sättning faktiskt, så det är häftigt, säger regissören Victoria Brattström.

Mari Lerberg Fossum, som har rollen som Clara, fyller i.

– Det känns några gånger som att man kan simma lite i musiken. Att man är lite under vatten, men när det liksom stämmer, när man är på plats så är det oerhört häftigt, säger hon.

Passion är en berättelse om kärleken, livet och döden. Det har varit viktigt för regissören Victoria Brattström att följa Stephen Sondheims egna ord om att vi bär alla av huvudkaraktärerna inom oss, såväl en Giorgio, en Clara som en Fosca.

– Det handlar om, tycker vi, kärlek som en känsla, som kan drabba oss, slå ned i oss som blixten, skaka om oss och så handlar det om kärlek som en handling, kärlekshandlingen. Vad gör vi med den känslan? Och om vi handlar utifrån den här känslan, vad händer då med oss själva och vad händer med andra människor? Hur påverkar det våra liv och andras liv? säger Brattström.

Clara, kvinnan som Giorgio först älskar, har haft en viktig funktion för att gestalta den här passionen. Till skillnad från vissa tolkningar har man valt att inte göra henne till en kall person.

– Hon är människa, hon har känslor och hon kämpar för det som är viktigt för henne och det tror jag är viktigt för många och att man kan känna igen sig i. Att man vill verkligen få kärlek av någon annan och ge kärlek och det är inte alltid enkelt, tycker Mari Lerberg Fossum.

Medan det är lätt att lyssna på Sondheims musikaler är de ofta inte helt enkla att sjunga.

– I den bästa av världar när det möter publiken är det som att de snackar med varandra, fast de sjunger. Men egentligen är det jättesvårt, säger Brattström.

Lerberg Fossum som tidigare har spelat i Sondheims Sommarnattens leende kan inte annat än instämma.

– Det är hårda ramar kan man säga, som man ska hålla sig innanför.

Musikalen bygger på Ettore Scolas film, Passione D´amore.