Hertha Hillfons verk får nytt hem på Skeppsholmen

3:39 min

Hertha och Gösta Hillfons ateljé i Mälarhöjden fick inte bli museum, men nu öppnar ”Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen”, inte långt från Moderna Museet.

När keramikern och skulptören Hertha Hillfon lämnade jordelivet 2013 inleddes försöken att göra ett museum kring hennes konstnärskap i ateljén i Mälarhöjden som hon delat med sin make Gösta Hillfon. En vänförening startades, och museet såg länge ut att bli av. Men den rödgröna koalitionen i Stockholms stadshus svek sitt vallöfte att stödja projektet, och efter många turer såldes konstverken på auktion. Även ateljén såldes, och nu bjuds den ut till försäljning, ombyggd till nyinredda bostadsrätter.

Men vänföreningen gav inte upp, köpte 75 av Hertha Hillfons verk för dom insamlade pengarna, och i helgen öppnar ”Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen”, inte långt från Moderna Museet.

Karsten Thurfjell, du har förhandstittat - hur var det?

– Jo, Inget ont som inte har något gott med sig, skulle man kunna säga. Det här sveket gjorde att vänföreningen fick ge sig ut att leta efter en annan lokal, och vem ställer upp, om inte Statens Fastighetsverk? Av alla myndigheter. Och till slut fick man, i samarbete med Stockholms kulturförvaltning, flytta in i ett hus på Skeppsholmen som en gång varit badhus för sjöbefälen, på den tiden det var marinbas därute. Där har Fastighetsverket själva haft kontor, som dom utrymde, och det innebär att man hamnar i kanten av det kulturkluster som redan finns där, med Moderna Museet, Galeasen, Mindepartementet med mera, alltså både centralt och promenadvänligt.

Hur funkar lokalen då som museum?

– Jodå, det är inte alls så dumt som ett litet museum, och förstås utan den magnifika känsla av arbetslokal som fanns i makarna Hillfons dubbla ateljé ute i Midsommarkransen, men i alla fall, det är en prydlig liten lokal på 130 kvadrat med skärgårdskänsla, fint ljus faller in från fönstren på Herta Hillfons välkända skulpturer av keramik. Vänföreningen disponerar förutom dom 75 verk dom köpte också ett hundratal verk som familjen äger, plus ett stort dokumentationsarkiv med bilder, så det finns många pjäser att växla mellan, precis som Hertha Hillfon själv gjorde – hon flyttade jämt runt grejerna för att se hur dom förändrades när ljuset föll annorlunda. Och det här med känslan av arbetslokal, det tänker man lösa genom att bygga upp en liten keramikverkstad med brännugn, så att alla som kommer dit ska få leka med lera.

Vad visar man då?

– Invigningsutställningen är gjord av keramikern och brorsbarnet Calle Forsberg och smeden och utställningsmakaren Peder Wolfbrandt, två gamla medarbetare, och här finns flera kända porträtt, några solansikten, byxorna av keramik som ligger över en stol, och så några äldre, mer abstrakta verk som jag aldrig sett, så det finns en del att titta på. Man kan ju inte belamra lokalen hur mycket som helst, men lite trångt kan det ju ibland vara i en skulpturateljé, så det tycker jag kan vara en poäng att inte vara lika spatiös som på ett vanligt museum.

Lyssna på hela samtalet med Amanda Rydman och Karsten Thurfjell i ljudfilen ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista