Skolbibliotek
Skolbibliotek främjar barns lärande Foto: Pontus Lundahl/TT

Skolbibliotek höjer elevers prestation

Skolbibliotekarie: "Vi kan få dem att tänka i nya banor"
1:34 min

Skolbibliotek gör barn källkritiska, skriver Erik Fichtelius, nationell samordnare för bibliotekstrategi, på DN-debatt idag. Grunden till artikeln är en ny forskningsöversikt från bibliotekshögskolan i Borås.

Forskningsöversikten påpekar att inte alla svenska elever i grundskolan och gymnasiet har tillgång till ett skolbibliotek, trots att det står i skollagen att det ska vara så. Rapporten slår även fast att det går att se att skolbiblioteken har en positiv inverkan på barns lärande. Linköping tas upp som ett positivt exempel. Där har man, genom att satsa på skolbiblioteken, kunnat se att elever fått bättre resultat på nationella provets del om källkritik.

Maria Jonasson, skolbibliotekarie på Bäckskolan i Linköping, tycker att bibliotekarierna har en viktig uppgift. 

– Ja, jag tror att vi kan få dem att tänka annorlunda och i nya banor, kanske ifrågasätta, vara källkritiska och mer undersökande. Fråga sig var informationen kommer ifrån, säger hon.

Linköping kommun satsar just nu på fokusskolor där en heltidsanställd bibliotekarie arbetar med läsfrämjande verksamhet i biblioteket och håller lektioner i källkritik. Hittills är 24 av kommunens 40 grundskolor fokusskolor och fler planeras det bli.

Men i landet i övrigt är situationen en annan. Kungliga bibliotekets senaste statistik visar att endast en av tre elever i grundskolan och på gymnasiet har tillgång till ett skolbibliotek, som ligger i skolans lokaler och är bemannat minst 20 timmar i veckan.

Den nya forskningsöversikten är en del i arbetet med att ta fram förslag till en nationell biblioteksstrategi, ett uppdrag som Kungliga biblioteket fått från regeringen. Forskningsöversikten visar att det skiljer sig mycket mellan olika kommuner och även mellan skolor inom samma kommun när det gäller tillgång till skolbibliotek.

Att man lyckats så bra med skolbiblioteken i just Linköping tror Maria Jonasson beror på att det finns en samordning kommunalt. Linköpings kommun har en särskilt ansvarig för just skolbiblioteken och skolbibliotekarierna träffas ofta och utbyter erfarenheter.

– Det kan ju vara lite ensamt på skolan, men då har man ändå andra man kan vända sig till, säger Maria Jonasson.

Mer om Litteratur

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".