Annonsörer flyr Youtube
Mer än 250 företag har bojkottat Youtube efter att deras reklam exponerats intill hatiska videoklipp. Foto: Richard Vogel

Annonsörer flyr YouTube, nu ändrar företaget reglerna

Efter att annonsörer flytt YouTube ändrar nu företaget reglerna kring reklamvisningarna innan videoklippen.

Turerna kring YouTube och annonsörers rädsla att förknippas med videor med hatiskt innehåll har varit många under de gångna veckorna. Den senaste tiden har flera stora företag, däribland Audi, McDonalds, och L'Oréal tagit bort sina reklamklipp från YouTube som följd av att reklamklipp visats i samband med hatiska videor.

Efter att annonsörer nu flytt Youtube av rädsla tar sajten ännu ett nytt grepp för att ta sig ur krisen. Nämligen genom att inte visa annonser på videor från kanaler med färre än sammanlagt 10 000 visningar.

När en användares kanal passerar 10 000 visningar kommer filmerna ses över för att avgöra om de håller sig till Youtubes regler innan annonser läggs till.

Bland kritikerna mot YouTubes nya regler finns svenska Pewdiepie som menar att alla inte borde straffas för några enstaka personers rasitiska filmer. Efter att själv stått i centrum kring sin kanal meddelade Pewdiepie också att han kommer att börja sända ut material hos YouTube-konkurrenten Twitch.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".