Kamratposten firar 125 år men framtiden är en utmaning

1:28 min

Kamratposten lockar fortfarande unga läsare till sin papperstidning, men chefredaktören är väl medveten om att en digital omställning kan vara nödvändig framöver.

Kamratposten, eller kort och gott KP publicerade sitt första nummer 1892, men då hette tidningen "Folkskolans Barntidning" och strävade efter att uppfostra läsarna till gudsfruktan, fosterlandskärlek, nykterhet och djurskydd. Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman tycker att två av de tidigare ledorden fortfarande fungerar:

– Jag kan nästan behålla nykterhet och djurskydd, det tycker jag är trevligt. Men så handlar det om att vara som en bästis — att man är både rolig, kritisk, ärlig och stöttande i det vi gör, så att vi aldrig gör innehåll som kan sänka någons självkänsla eller såra någon.

Fram till 1968 såldes Kamratposten av lärare i skolor och hade då en upplaga på runt 400 000 exemplar, men när den distributionskanalen inte längre ansågs okej så sjönk upplagan rejält. Och 1979 var barntidningen illa ute då Kamratposten hotades av nedläggning.

Barntidningen överlevde som bekant och även om tidningen idag är långt ifrån 60-talets glansdagar så har upplagan varit stabil de senaste åren med cirka 50 000 exemplar. Men medieutvecklingen med krisande papperstidningar är naturligtvis en utmaning även för Kamratposten.

– Nu hänger vi med så till vida att vi har en sajt, vi har Youtubekanal, och vi finns på Instagram och Snapchat där barnen finns. I nuläget är vi ju bara där som ett roligt och gratis alternativ. I framtiden är det kanske de här kanalerna man kan ta betalat för och då måste vi vara där, men än så länge verkar det som att föräldrar vill betala för papperstidningen, så där lägger vi vårt mesta krut, säger Lukas Björkman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista