Mohsin Hamid.
Mohsin Hamid. Foto: Henrik Montgomery/TT
RECENSION – LITTERATUR

Mohsin Hamid ser rörelsen i flykten i "Exit West"

2:09 min

Naila Saleem har läst den pakistanske författaren Mohsin Hamids "Exit West" som handlar om de möjligheter som uppstår genom den globala flyktingvågen.

Titel: "Exit West"
Författare: Mohsin Hamid

Den pakistanske författaren Mohsin Hamid har kommit ut med fyra böcker på svenska, däribland "Den ovillige fundamentalisten" och "Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien". Nu är han aktuell med en ny roman, som än så länge bara finns på engelska. 

I "Exit West" har Mohsin Hamid skapat en värld där flykt sker genom att man går genom en svart dörr och kommer ut någon annanstans på jordklotet. Nadia och Saeed lämnar Tokyo sedan rebellerna tagit kontroll över staden och hamnar på den grekiska ön Mykonos.

Det var inget lätt beslut att ta, det att ge sig av och betala dyrt för att få använda dörrarna. Kvar i Tokyo blev Saeeds gamla pappa och den eviga skulden. Men belägringen blev till slut olidlig när anhöriga dödades, elen försvann och vattnet i kranen sinade. Och så rädslan för rebellerna som bland annat infört strikta regler för umgänget mellan män och kvinnor och som dödar urskiljningslöst.

Han låter läsaren förstå att den globala migrationen också rymmer möjligheter.

Framtidsutsikterna på Mykonos är begränsade och Nadia och Saeed går genom ytterligare en dörr och befinner sig plötsligt i ett London där grönområdena förvandlats till flyktingläger och de välbärgades hem tagits över av dem som inget har. Det är spänt mellan gamla och nya invånare, mycket spänt.

I sitt författarskap bearbetar Mohsin Hamid sin samtid. Han vänder på perspektiven och tvingar läsaren att tänka nytt. I romanen "Den ovillige fundamentalisten", som också filmatiserats, beskrev han en muslimsk mans erfarenhet av att leva i New York efter 11 september.

I "Exit West" är det den världsomspännande flyktingkrisen som är berättelsens fond. Han låter läsaren förstå att den globala migrationen också rymmer möjligheter. Det är inte bara från öst till väst som dörrarna används, även åt andra hållet görs resor och möten uppstår. Ibland ljuva möten.

Det är tänkvärd och intressant läsning. Och befriande i sin nedtonade stil, för om flykt i sig ofta är präglad av våld riktar den här romanen in sig på det som händer med den som förflyttar sig. De små långsamma förändringarna i Nadia och Saeed. Det är bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista