Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljonsatsning på Malmö e-sport

Uppdaterat onsdag 14 juni kl 06.37
Publicerat onsdag 14 juni kl 06.30
Chris Jonasson: Det finns ingen division sju i e-sport
(2:26 min)
E-sporten blir allt större i Sverige. Bild från Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival.
1 av 3
E-sporten blir allt större i Sverige. Bild från Dreamhack som är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival. Foto: MIKAEL FRITZON/TT
Chris Jonasson är ordförande för Malmö e-sport. Foto: Sverigs Radio Malmö
2 av 3
Chris Jonasson är ordförande för Malmö e-sport. Foto: Sverigs Radio Malmö
Carlos Leijonhufvud spelar flera dagar i veckan. Foto: Sveriges Radio Malmö
3 av 3
Carlos Leijonhufvud spelar flera dagar i veckan. Foto: Sveriges Radio Malmö

Malmö e-sport har blivit beviljade 8,7 miljoner kronor för ett projekt om e-sport, jämlikhet och integration från Arvsfonden.

E-sport som precisionsidrott har nyligen varit i ropet tack vare en uppmärksammad ansökan till Riksidrottsförbundet.

I hjärtat av Möllevången ligger kreatörshuset Mitt MÖLLAN där Malmö e-sportcenter numera huserar. Chris Jonasson är ordförande för Malmö e-sport och berättar vad pengarna betyder för klubben.

– Vi ska bredda e-sporten. Vi ska etablera ett gymnasiemästerskap och vi ska jobba aktivt med att bredda sporten i förhållande till kön och sexualitet, vi ska jobba med nyanlända. Vi ska verkligen försöka bredda och fördjupa e-sporten här i Malmö, säger han.
 
I ett av rummen sitter 13-årige Carlos Leijonhufvud och spelar.

– Jag spelar "Overwatch" och "League of Legends". Det är spel som det är meningen att man spelar lag mot lag. Jag spelar två gånger i veckan. Det är roligt att spela med andra människor, du får träffa dem varje dag och det är roligt för mig att lära känna andra, säger han.

Och trettonåringen är inte ensam om sin passion. Att e-sporten växer råder det ingen tvekan om. E-sport lockar ofta lika stor publik som fotboll och ishockey. 

Chris Jonasson förklarar vidare om e-sportens tillgänglighet:

I ett samhälle där mycket digitaliseras och de flesta har tillgång till datorer så blir det ett väldigt enkelt sätt att umgås. Lagspel och lagandan är en stor del av det. 

E-sport eller elektronisk sport är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Och sporten har funnits länge.

– Vi får gå tillbaka 20 till 30 år, när man spelade på arkadspel och tävlade i "Pong". Nu är det en multimiljonrörelse med tävlingar som lockar spelare och tittare från hela världen, säger Chris Jonasson.

Till skillnad från andra sporter finns det ingen mellannivå i e-sporten, berättar han. Antingen sitter du hemma på rummet och spelar eller så blir du värvad till ett proffslag.

– Det finns ingen division sju i e-sporten. Därför är det så otroligt kul att göra det här gymnasiemästerskapet. Det blir det första steget mot att bygga en idrottstrappa, där du kan gå från amatör till semiproffs till proffs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".