Disney satsar på strömningstjänst

0:58 min

Disney ska lansera en egen strömningstjänst för film och tv-serier och plockar i samband med det bort sitt material från i första hand amerikanska Netflix.

Det var i samband med att Disney presenterade sin kvartalsrapport som bolaget meddelade att man avser starta två egna strömningstjänster och att man därför plockar bort sitt material från Netflix från och med 2019. Bakgrunden till satsningen är ett tittartapp i bolagets kabel-tv-division.

Den första av de två strömningstjänsterna, med fokus på sport från Disneyägda ESPN, lanseras nästa år. Den andra, med fokus på nya och gamla Disney- och Pixar-filmer och tv-serier, lanseras i USA 2019.

Bolaget har ännu inte bestämt om även filmer kopplade till Marvel och Lucasfilms – som ägs av Disney – ska bli exklusiva på den nya tjänsten.

Smart satsning på kvalitet för barn, menar bland andra Washington Posts medieexpert, medan exempelvis Business Insider påpekar att tjänsten kan bidra till en övermättad marknad.

Svenska Netflix säger till Kulturnytt att deras utbud inte kommer att påverkas. Det är ännu inte klart om och i sådana fall när Disneys nya tjänst ska lanseras i Sverige.