Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen vill slopa reklamskatten

Publicerat måndag 28 augusti 2017 kl 15.08
Jeanette Gustafsdotter: "Det är mycket glädjande"
(0:42 min)
Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar regeringens ekonomiska vårproposition.
1 av 4
Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar regeringens ekonomiska vårproposition. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ett urval av svenska dagstidningar ligger på ett bord.
2 av 4
Några svenska dagstidningar. Foto: Hasse Holmberg
Jeanette Gustafsdotter. Foto: Lasse Ahnell/P4 Gotland Sveriges Radio
3 av 4
Jeanette Gustafsdotter. Foto: Lasse Ahnell/P4 Gotland Sveriges Radio
Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar regeringens ekonomiska vårproposition.
4 av 4
Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar regeringens ekonomiska vårproposition. Foto: Janerik Henriksson/TT

Reklamskatten för tidningar ska slopas. Det föreslår regeringen.

Förslaget betyder att dagstidningar och tidskrifter som utkommer med minst fyra nummer per år slipper skatten.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke skriver själv på instagram att det här - citat - "är ett politiskt steg som tydligt kommer att förbättra journalistikens förutsättning i vårt land" - slut på citat.

Den 1 januari 2018 ska det ske och det beräknas kosta 15 miljoner kronor.

Kritiker inom tidningsbranschen har tidigare menat att skatten skapat en snedvriden konkurrens till fördel för radio och tv vad det gäller annonsintäkter.

Jeanette Gustafsdotter är vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna som företräder samtliga dagstidningar i Sverige. Enligt henne är beslutet ett viktigt steg i rätt riktning.

- Det betyder mycket, det är en viktig signal. Vi har jobbat med den här frågan i 20 år, nu kommer beslutet äntligen. Det är mycket glädjande, säger hon och fortsätter:

- Nu hoppas vi också att det kommer ett beslut snarast möjligt när det gäller digitalmomsen som är 25 procent istället för sex procent för tryckta tidningar. Det är viktiga steg idag när vi behöver traditionella medier som jobbar med ansvarsfullt nyhetsinnehåll om man jämför med mycket som produceras på nätet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".