Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sju anonyma konstnärer tävlar om Västlänken-utformning

Publicerat tisdag 29 augusti 2017 kl 16.10
Ett av förslagen är att anställa en performancekonstnär på stationen
(2:27 min)
Förslaget Chronophonia gäller Västlänkens station vid Haga i Göteborg.
1 av 12
Förslaget Chronophonia gäller Västlänkens station vid Haga i Göteborg. Foto: Statens konstråd
Förslaget Infinity station använder speglar för att skapa ett oändligt antal perronger på Västlänkens station vid Korsvägen.
2 av 12
Förslaget Infinity station använder speglar för att skapa ett oändligt antal perronger på Västlänkens station vid Korsvägen. Foto: Statens konstråd
Västlänken konstförslag Chronophonia
4 av 12
Västlänken konstförslag Chronophonia
Cinetopia
5 av 12
Västlänken konstförslag Cinetopia
Infinity station
6 av 12
Västlänken konstförslag Infinity station
Eternal employment
7 av 12
Västlänken konsförslag Eternal employment
Eternal employment
8 av 12
Västlänken konstförslag Eternal employment
Future sand
9 av 12
Västlänken konstförslag Future sand
Future sand
10 av 12
Västlänken konstförslag Future sand
Rainbow serpent
11 av 12
Västlänken konstförslag Rainbow serpent
Hero kronotopia
12 av 12
Västlänken konstförslag Hero kronotopia

Idag pressvisades förslag till konstnärlig utformning av två underjordiska stationer i den omdiskuterade pendeltågstunneln Västlänken i Göteborg.

I konkurrens med ett par hundra internationella konstnärer har sju nu fått lämna bidrag som tävlar anonymt.

För Trafikverket som anordnar tävlingen tillsammans med Statens Konstråd är det viktigt att utformningen faller i god jord hos allmänheten, säger Johny Lindeberg, som är arkitekt på Trafikverket.

– Det kan vi inte sticka under stol med att konsten är viktig för att få göteborgarna att tycka att det här kan bli deras anläggning på ett bra sätt. Det ska ge en konstupplevelse direkt när jag kommer dit, det ska vara intressant både för den tillfällige besökaren och pendlaren.

En majoritet göteborgare sa i en folkomröstning för tre år sen nej till att trängselskatt skulle finansiera den omdebatterade Västlänks-tunneln. Och det finns fortfarande en opinion mot bygget efter politikernas beslut att behålla trängselskatten. Frågan är om den konstnärliga utformningen av två stationer kan gjuta olja på vågorna.

Fyra av bidragen gäller stationen i Haga:

  • Chronophonia skapar en ljudmiljö genom bearbetningar av Göteborgskompositörer från olika tider och genrer. 
  • Cinetopia visar film om byggprocess och samtidshistoria. 
  • Rainbow Serpent är ett ringlande ormskelett i perrongtaken med ormens kranium vid entrén. 
  • I Ornament of Labor används fysiska spår av arbetslivets rörelser i väggar och golv.

Tre bidrag gäller Korsvägen:

  • Future Sand kan utnyttja områdets sand och lera för att skapa ett unikt väggmaterial, 
  • Infinity station använder spegeltrick för att skapa ett oändligt antal perronger. 
  • Djärvast är kanske Eternal employment som avstår helt från arkitektonisk påverkan och istället anställer en person på plats för budgeten, kanske en performance-artist?

Konstnärernas budget, det vill säga merkostnaden får landa på högst 7 miljoner kronor för en station.
Och enligt Johny Lindeberg är det unikt i ett så här stort projekt att konstnärer kommer med så tidigt i utformningen tillsammans med arkitekter.

– Det är nog väldigt ovanligt och förslagsställare har sagt att det var en viktig positiv faktor som låg till grund för deras önskan att vara med. Det vi har tänkt lite på också är det gamla förhållandet mellan arkitekt och konstnär som du har till exempel under renässansen. Det är ingen skillnad egentligen, vi gör bara olika saker men vi gör det tillsammans. Det kan man sen ta till sig som besökare utan att egentligen tänka på vem som gjorde vad.

Från och med i dag visas förslagen på Göteborgs stadsmuseum och om tre veckor utses vinnarna av en jury där konstvetare och arkitekter är i majoritet.
Johny Lindeberg som också sitter med säger att det inte blir lätt att välja.
– Alla sju förslagen har potential att vinna, säger Johny Lindeberg, arkitekt och gestaltningsansvarig för Västlänken på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".