Nicole Kidman i "De bedragna". Foto: Focus Pictures
Nicole Kidman i "De bedragna". Foto: Focus Pictures
RECENSION – FILM

Kvinnliga begär i Sofia Coppolas dockskåpsvackra thrillerdebut

Nina Asarnoj: "En brutal flickstudie i spets"
2:51 min

Sofia Coppolas nya film "De bedragna" är lika genomestetisk som hennes tidigare. Det amerikanska inbördeskriget utgör bakgrund men den handlar mest om flickor.

P1 Kultur: Hör Helena Lindblad, filmredaktör på Dagens Nyheter, om "De bedragna" - under artikeln

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Filmens titel: De bedragna
Originaltitel: The Beguiled
Regissör: Sofia Coppola
Skådespelare: Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Colin Farrell m.fl.
Genre: Drama/thriller
Betyg: 4 av 5

Sofia Coppolas "De bedragna" är en brutal flickstudie i spets. Hon lyfter fram flickvarat på ett sätt som är både dekorativt och skrämmande.

Det börjar i en skog, precis som i Rödluvan och vargen. En mycket prydlig liten rödluva med bruna flätor och rutig klänning är ute med sin korg och plockar svamp. Träden är enorma och liksom böjer sig över henne. Skogen eller naturen är inte en plats för frihet och lek utan mer ett sugande gungfly.

Hotet förkroppsligas av en skottskadad soldat, John McBurney, spelad av Colin Farrell. Han är vänlig och lider av blodförlust, men ändå en representant för manssläktet. En främmande art i den kvinnodominerade klosterlika tillvaron på flickskolan.

I filmen från 1971 lutar sig soldaten fram och frågar hur gammal flickan är, 12 svarar hon, snart 13. Tillräckligt gammal för det här, säger han och kysser henne. Sofia Coppola måste ha närstuderat Don Siegels film från 1971 med Clint Eastwood som sårad soldat, men hoppat över det konkreta Lolita-momentet.

I Coppolas film är kvinnorna mer konstant i överläge. Här är det flickornas och kvinnornas begär som hotar mannen och inte tvärtom. Lite som Jätten Gulliver och lilleputtarna. Det är ju ändå lilleputtarna som håller i trådarna.

”De bedragna” är som en hemlig, förbjuden sexuell fantasi där mannen är helt oskadliggjord. I en scen är han nysydd, medvetslös och naken och Nicole Kidman tvättar honom njutningsfullt med en urvriden trasa.

Det är något djupt oroande med de här prydliga flickorna, så förtjusta över att för en gångs skull få kontrollera en man. I filmen från 1971 som är mer expressionistisk och galen, framstår de som en samling häxor i olika storlekar. I Sofia Coppolas tappning liknar eleverna och deras lärare mer små, rika flickor som fått en väldigt stor och dyr pojkdocka.

Det är gåtfullt och vackert och väldigt långt ifrån delad föräldraförsäkring.  

Mer om Film- och tv-recensioner

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".