Yvonne Fuchs
1 av 3
Mezzosopranen Yvonne Fuchs sjunger de tonsatta dikterna på Svenska och vid pianot sitter Anna Christensson. Foto: Jens U.Braun/Ulriksdals slottsteater
Frånvarons speglar
2 av 3
Mezzosopranen Yvonne Fuchs och poeten Faraj Bayrakdar. Foto: Jens U.Braun/Ulriksdals slottsteater
Svante Henryson kompositör
3 av 3
Svante Henryson har tonsatt Faraj Bayrakdars dikter, inspirerad av Schubert. Foto: Jens U.Braun/Ulriksdals slottsteater

Fängelsedikter på arabiska blir svensk musik

Faraj Bayrakdar: "Dikterna handlar om mina erfarenheter under 14 år i fängelse"
3:10 min

I sångcykeln "Frånvarons speglar" har basisten, cellisten och kompositören Svante Henryson inspirerats av Schuberts "Winterreise" och tonsatt 24 dikter av poeten Faraj Bayrakdar.

I lördags var det urpremiär för "Frånvarons speglar" på Ulriksdals slottsteater i Stockholm. Kulturnytt träffade ensemblen under en repetition.

Mezzosopranen Yvonne Fuchs sjunger de tonsatta dikterna på Svenska och vid pianot sitter Anna Christensson. Mellan de 24 sångerna så läser Faraj Bayrakdar själv sina dikter på arabiska.

Först efter internationella påtryckningar släpptes Faraj Bayrakdar år 2000, efter 14 år som frihetsberövad under Al Assad-regimen. I fängelset i Syrien där han torterades och hölls isolerad skrev han de dikter som bland annat skulle bli diktsviten "Frånvarons speglar". Han smugglade ut sina dikter från isoleringscellen på cigarettpapper. Idag bor Faraj Bayrakdar i Sverige.

– De här dikterna handlar om mina erfarenheter under 14 år i fängelse. En dikt handlar om när jag greps, en annan om mina känslor och de linjer jag tyckte mig se i väggarna efter många år i isoleringscellen. Och en handlar om min dotter. Hon var tre år när jag greps och när jag släpptes hade hon böjar universitet, säger Faraj Bayrakdar.

Dikterna har översatts till svenska av Jasim Mohamed och nu har de alltså också blivit musik under Svante Henrysons hand. Han har i sitt arbete inspirerats av Schuberts "Winterreise" som ju är en diktcykel med 24 dikter, tonsatta för sång och piano.

– Det gick till så när jag skrev de här sångerna att jag började med att skriva av hela Winterreise. Alltså ton för ton, manuellt skriva av. För det tycker jag är ett bra sätt att komma djupt in i kompositionen, säger Svante Henryson och fortsätter: 

– Jag har lite grann fortsatt på Schuberts sätt att behandla sången och pianot. Hur de agerar med varandra, vad de har för roller. Där har jag låtit mig påverkas av Schubert. Så formmässigt så är det helt klart i samma anda men sen är ju tonspråket väldigt annorlunda i vissa fall.

"Frånvarons speglar" kommer framförs på flera scener i höst, bland annat under Umeå Kammarmusikfestival nästa vecka. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".