Dansare möter publik i litauiska dansföreställnignen "Puzzle".
1 av 2
Dansare möter publik i litauiska dansföreställnignen "Puzzle". Foto: Viveca Bladh/SR.
Eftersnack för publiken om danska dansteaterföreställningen "Again" på Ricca Ricca Festa.
2 av 2
Eftersnack för publiken om danska dansteaterföreställningen "Again" på Ricca Ricca Festa. Foto: Viveca Bladh/SR.

Barnkultur som temperaturmätare på samhället

Reportage från internationell barnteaterfestival på Okinawa
7:52 min

I Sverige är många eniga att barnkulturen ska finnas både i skolan och på fritiden. Men så ser det inte alls ut i alla länder.

I flera länder anser både skola och föräldrar att barn har viktigare saker att ägna sig åt. P1 Kulturs reporter Viveca Bladh åkte till Japan och den internationella barnteaterfestivalen Ricca Ricca Festa på ön Okinawa. Där speglar barnkulturen olika syn på barn och vad kultur betyder för barn.

Den japanska dockteatergruppen Hipopotaamu presenterade vid festivalen en traditionell dockteater i olika avsnitt om hur det är att tycka olika och hur det är att vara kompis.

Barnen flockas kring dockorna efter föreställningen för att se hur de får liv med skådespelarnas händer. Just traditionen betonas bland de japanska teatergrupperna: att man inte glömmer bort det genuint japanska men samtidigt ser man hur manga och film och spel inspirerar teatergrupperna.

Ön Okinawa där festivalen hålls ligger en bit söder ut från japanska huvudön och ön är lite av en knutpunkt för många östasiatiska länder: Sydkorea, Taiwan, Kina, Laos, Kambodja och Malaysia, som bara är några timmar bort med flyg. Men medan det japanska samhället liksom det svenska tar barnkultur för självklart så är det på gränsen till utrotningshotat i flera av grannländerna.

Seok-hong Kim arbetar för Korea Arts Management Service och i Sydkorea där den ekonomiska och tekniska utveckling går på högvarv så är utbildning allt för att kunna konkurrera i skolan

– Det är stor konkurrens i landet och eleverna hinner inte gå på teater. Inte ens föräldrarna tycker att det är viktigt.

– De man kan nå med teater är barn i förskoleåldern och då är innehållet fokuserat på utbildning eller underhållning, inte den konstnärliga upplevelsen, berättar Seok-hong Kim.

Förbjudet att spela teater 
May Thet Zaw är skådespelare och regissör i Burma, men också aktivist, hon har varit i Sverige och följt Clowner utan gränsers arbete. Landet blev ju en demokrati för bara några år sedan och försöker återhämta sig efter år av militärt styre. I Burma är många föräldrar emot kulturämnen i skolan – barnen ska studera. Punkt.

– Kulturen är som utraderad ur samhället, säger hon.

Efter åren av diktatur då det var förbjudet att vistas fler än fem personer i ett rum, finns det inte längre någon tradition eller kunskap kvar i landet.

Istället har May Thet Zaw sökt andra kanaler för att nå ut till barn: genom barnhem och välgörenhetsinstitutioner i konfliktområden.

Bland de deltagare som jag möter på Ricca Ricca Festa som ändå upplever att det finns en positiv inställning till barnteater i landet får många kämpa för att inte tvingas in i fållan att pjäserna ska lära barn något eller ingå i undervisningen, utrymmet för barn att få en upplevelse eller själva tolka är inte alltid självklar.

Det litauiska Dansema Dance Theater spelar för de allra yngsta, 3 månader och uppåt och koreografen Birutė Banevičiūtė har jobbat utifrån barns upplevelser av färger och former i föreställningen "Puzzle"

"Puzzle" har turnérat världen över, även i Sverige och de japanska barnen reagerar på samma sätt som i andra länder - de börjar röra sig till musiken och härma dansarna och peka på bitar som hör ihop. Det är ingen större skillnad i mötet med barnen men skillnaden Birutė Banevičiūtė tycker sig se är hur vuxna ser på teater för så små barn.

– Viljan att ge barn en konstnärlig upplevelse redan som små hänger ihop med synen på vad barn är kapabla till, säger Birutė Banevičiūtė. Och det är väldigt olika vuxna emellan.

Mer om Scen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".