Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION MUSIKAL

Göteborgsoperan sparar inte på krutet i "Phantom of the Opera"

Publicerat tisdag 26 september 2017 kl 10.35
Mia Gerdin: Det är storartat!
(2:50 min)
Sofie Asplund och Fred Johansson som Christine och Fantomen i GöteborgsOperans uppsättning av The Phantom of the Opera.
Sofie Asplund och Fred Johansson som Christine och Fantomen i GöteborgsOperans uppsättning av The Phantom of the Opera. Foto: Mats Bäcker

Musikalen "The Phantom of the Opera" sätts för första gången i Sverige upp i ett riktigt operahus, på Göteborgsoperan.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: The Phantom of the Opera
Musik och text: Andrew Lloyd Webber/Charles Hart
Regi: Tiina Puumalainen
Dirigent: Nick Davies 
Medverkande: Fred Johanson, Sofie Asplund, John Martin Bengtsson mfl.

Självständig förförisk helhet med starka skådespelarprestationer

"The Phantom of the Opera" är dramatisk och bombastisk lika väl som den är skir och romantisk och den här uppsättningen som är en samproduktion med Finska Nationaloperan sparar inte på krutet - här finns extra allt.

Ypperliga sångare, spännande scenlösningar, dramatiken understryks av ljus och ljud och en mäktig kör, och av en orkester i topptrim under Nick Davies ledning. Musiken ger associationer till Meatloaf, Mozart, Wagner, amerikansk 40-talsfilm, Puccini och Walt Disney - det händer mycket när Lloyd Webber sammanfogar delar till en självständig, förförisk helhet.

Fred Johansson har en råhet i rösten som passar en fantom. Han är lika övertygande i sin farliga vrede som i sin sorg och vanmakt - en tolkning som inte lämnar någon oberörd. Sofie Asplund som Christine har ett rakryggat ljus i sin gestalt och hennes fantastiskt fina sopran kan verkligen sjunga bort skuggorna, och Raoul, hennes käraste, spelad av John Martin Bengtsson tar upp kampen med fantomen med kraft, värme och böjlighet.

Göteborgsoperans scentekniker får slita hårt i denna uppsättning där det spelas teater i teatern med kulisser som ska visas framifrån och bakifrån och dansare och primadonnor ska in på scenen i sekundsnabba byten - Karolina Andersson gör en magnifik primadonna! - och ett tu tre hänger en död scenmästare i ett av repen, för fantomen har slagit till igen.

Men allt detta bleknar vid nedfärden till underjorden. Där har scenografen Teppo Järvinen använt operahusets alla magiska trick för att få med oss ner i schakten där kylan slår upp från den underjordiska sjön.

Regissören Tiina Puumalainen har fått fram det djupt gripande mitt i ett teatralt kaos. Det är helt enkelt storartat!

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".