Klas Östergren. Foto: Viktor Gårdsäter
Klas Östergren. Foto: Foto: Viktor Gårdsäter
RECENSION - LITTERATUR

Klas Östergrens mästerskap

"Humorn är svart som alltid, men kanske lite mer öm"
2:30 min

I den nya romanen "I en skog av sumak" återvänder Klas Östergren till sjuttiotalets Stockholm, men miljön skiljer sig rejält från den i Gentlemen. Ulrika Knutson har läst.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: I en skog av Sumak
Författare: Klas Östergren

Finsmakare får gärna gilla Klas Östergren, men bör påpeka att man för sin del föredrar den avskalade Österlentrilogin, om de sorgsna, söpna männen i Kivik. Jag brukar säga det själv.

Det är begränsande i onödan eftersom Klas Östergren alltid skriver om sorgsna, söpna män. Och gör det så roligt och bra att annat lätt hamnar i skuggan. Som kvinnor. Han kan inte skildra kvinnor, säger min väninna. Men i den nya romanen finns några sorgsna, söpna kvinnor också, som författaren talar i absolut jämnhöjd med. Håkans hemska morsa, och så skolfröken, med den perfekta jabben. Hon har Beefeaters gin i handväskan.

"I en skog av sumak" heter boken. Sumak växer inte vilt hos oss, men det latinska artnamnet säger väl något: R-h-u-s, rus. För detta är ännu en roman om rus, rus som hängivelse och sorg, som förfall, död och extas. Humorn är svart som alltid, men kanske lite mer öm.

Det är sommaren 1970 - med Vietnamkrig, The Beatles, Buddhism, hash och Herrman Hesse. Berättaren heter Kenneth Jansson. Till klassen kommer snajdaren Danny, vars farsa är expert i Saigon. Danny är världsvan, en gud i hala dojor, och alla bara gapar. Särskilt Kenneth Jansson. Kenneth är en av dessa berättare som vi alltid möter hos Klas Östergren, de som storögt tassar två steg bakom snajdarna; som undrar, tuggar om och sprider förvirring. De lägger gärna ut vettar i texten, som läsaren ska springa efter i onödan. De ser ut som en intrig, som spioner eller CIA-agenter, men det mesta spioneriet sker invärtes.

Hos Klas Östergren är det viktiga sällan vad som händer, utan hur det händer och framför allt hur det sägs. I pausen uppstår det spännande. I pausen avgörs om din återhållna luftström ska explodera i ett skratt eller ett ångestskri. Uttrycken ligger snubblande nära varandra hos Klas Östergren. Det är hans mästerskap.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".