Norrbotten NEO. Foto: Gustaf Waesterberg.
Norrbotten NEO. Foto: Gustaf Waesterberg.

Norrbotten NEO – tio år i kammarmusikens framkant

Pianist Mårten Landström: Hembygdsgårdsturnéerna roligast
3:24 min

Kammarmusikensemblen Norrbotten NEO firar 10 år. Den är landets enda i sitt slag och framför nästan enbart nyskriven musik.

Norrbotten NEO har utsetts till Ensemble in Residence i Stockholms konserthus och spelar i konserthus runt om i landet, men frågan är om det inte är roligast att åka runt i Norrbottens hembygdsgårdar och spela. Det säger flöjtisten Sara Hammarström och pianisten Mårten Landström som Kulturnytt har träffat:

– Jag tycker att hembygdsgårdsturnéerna är något av de roligaste som vi gör, när det nu blir. Då får man komma ut och möta människor i deras egen miljö liksom, där de bor. De behöver inte gå till ett konserthus, de är på sin naturliga samhällsplats. Och det brukar vara mycket hembakt och det är mysigt. Det är alltid uppskattat och det spelar ingen roll om det är Mozart eller Mårtensson, säger Mårten Landström.

Norrbotten NEO består av sju musiker och har som syfte att verka för den svenska kammarmusikens utveckling. Ensemblen beställer fortlöpande nya verk och arbetar ofta tätt ihop med olika tonsättare.

Tonsättarna ska genom Norrbotten NEO kunna prova nya idéer och klanger, och musikerna ska i dialog med tonsättare och ljud- och datatekniker kunna utveckla nya metoder och speltekniker.

Norrbotten NEO har sin bas i Piteå, och det finns fördelar med det, säger Sara Hammarström, inte minst tillgången till repetitions- och inspelningslokaler i anslutning till det moderna konserthuset Studio Acusticum.

– Alla våra skivor spelar vi ju in där och alla som kommer dit som får arbeta där inser ju också precis som vi att det är rätt så lyxigt. Som vi har det rent lokalmässigt, så finns det ju inte motsvarande i Stockholm.

Under det här jubileumsåret spelar Norrbotten NEO bland annat musik av Anders Eliasson. Han gick bort 2013, men Norrbotten NEO hann med att samarbeta med honom.

– Det är inga trevande introduktioner, han gömmer sig inte bakom någon stil eller någonting utan det känns som att han har hittat vad han vill uttrycka och så skriver han det rakt av. Och det går egentligen bara att spela på ett sätt. Det går bara att spela rätt och när det blir rätt så låter det väldigt bra, säger Sara Hammarström.

– Det finns bra och dålig musik och det finns musik som man tror kanske finns kvar om femtio eller hundra år, och det är, skulle jag vilja säga, det Anders Eliassons musik kommer att göra. Det är musik som talar till hjärtat, och det känns som att den kommer från hjärtat också, och det kan man väl säga inte är så jättevanligt i alla musik vi spelar, säger Mårten Landström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".