Ikoner för sociala medier på en mobiltelefon
Foto: Julia Forsberg/Sveriges Radio

Ryssland nonchalerar anklagelser om sociala medier-påverkan

Idag kom Rysslands reaktion på USA:s anklagelser om att Ryssland skulle ha blandat sig i det amerikanska valet genom annonser i sociala medier.

Det ryska mediebolaget RT har valt att försvara sig, i sarkastiska ordalag: 

– Twitter har avslöjat ohyggliga uppgifter i kongressen: vi har spenderat pengar på våra annonskampanjer. Precis som alla vanliga medieorganisationer i världen gör, säger RT:s chefredaktör Margarita Simonjan, enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Ria.

I torsdags vittnade Twitterrepresentanter inför USA:s senats underrättelseutskott. Bland annat framkom att det ryska medieföretaget RT, som står nära den ryska regeringen, spenderat 274 000 dollar, motsvarande över två miljoner kronor, på annonsering på Twitter. RT ska på detta vis ha marknadsfört nära 2 000 tweets. Syftet med kampanjen kan ha varit att påverka det amerikanska presidentvalet, tillägger Twitter.

Även Facebook har sagt att utländska företag med koppling till Ryssland har betalat för annonser med politiska budskap på nätverket. 450 användare på Facebook tros ha använts för det ändamålet.

Twitter uppger nu att man har stängt ner flera konton som kan ha använts i den misstänkta ryska desinformationskampanjen under USA-valet förra året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".