Gunnar Nygren, mediaprofessor på Södertörns Högskola
Gunnar Nygren, mediaprofessor på Södertörns Högskola Foto: Privat

Högskola startar kurs i hyperlokal journalistik

"Det mest lokala vi ser just nu är lokala Facebook grupper. Det kan man inte säga är journalistik, men de är ändå viktig för människor"
1:19 min

Trenden med journalistiska satsningar med väldigt lokalt fokus fortsätter. Södertörns högskola startar en ny kurs som i hyperlokal publicering.

Tidigare har Kulturnytt rapporterat om Trelleborgs Allehandas satsning som lägger fokus på lokalt granskande material. Även DN har hakat på trenden och ska börja skicka ut så kallad hyperlokal nyhetsbrev via e-post.

Och nu startar Södertörns Högskola vårterminen 2018 en ny kurs som heter Hyperlokal publicering.

Gunnar Nygren är initiativtagare och media professor.

Med hyperlokal publicering menar vi nya medier som är mer lokala än de traditionella lokalmedierna och som riktar sig till en stadsdel eller en by eller del av en kommun.

Varför är det viktigt med hyperlokal journalistik?

- Alla undersökningar visar att människor är intresserad av vad som händer där man bor. Det är därför lokala medier är så viktiga i folks vardagsliv. Man vill veta händelser, evenemang, vad som händer med människor och saker som påverkar en. 

På senare år har man sett att den lokala bevakningen blivit allt mindre och många lokala redaktionerna har stängts ner - medierna centraliseras och det berättas helt enkelt inte lika mycket av vad som hänt.

- Det mest lokala vi ser just nu är lokala Facebook grupper. Det kan man inte säga är journalistik, men de är ändå viktig för människor som vill följa med vad som händer i lokal samhället, säger Gunnar Nygren.

 

Fakta om det lokala medielandskapet

• Var tredje kommun saknar dagstidning. Var åttonde saknar dessutom gratistidning eller lokal nyhetssajt. Dessa 35 kommuner är vita fläckar på nyhetskartan.

• Nedgången i resurser fortsätter - nästan var tredje reklamkrona har försvunnit från journalistiken sedan 2008.

• Det finns i dag närmare 600 lokala medier i landet - nästan 100 av dem bara på nätet.

• De nya hyperlokala medier som nu uppstår hamnar inte, utan oftare där det redan finns gott om medier.

• Trots den ekonomiska pressen hålls bevakningen av kommunpolitiken uppe även i år. Förändringen mellan 2015 och 2016 är liten.

 

Källa: Mediestudiers årsbok 2016 av Sara Leckner och Gunnar Nygren: "Det lokala och hyperlokala medielandskapet - nyhetspublicering utanför de etablerade medierna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".