Ur utställningen "Norm Form" på ArkDes
1 av 5
Ur utställningen "Norm Form" på ArkDes Foto: Matti Östling
Borren Dolphia av Karin Ehrnberger
2 av 5
Borren Dolphia av Karin Ehrnberger Foto: ArkDes
Vårdsång formgiven av Camilla Andersson
3 av 5
Vårdsång formgiven av Camilla Andersson Foto: ArkDes
Cp-trucken utanför Stora teatern i Göteborg
4 av 5
CP-trucken utanför Stora teatern i Göteborg Foto: ArkDes
Cyborg Dildo av Hanna Kisch
5 av 5
Cyborg Dildo av Hanna Kisch Foto: ArkDes
RECENSION – KONST

Risk att bli besviken på "Norm Form"

Maryam Fanni har sett "Norm Form" på ArkDes
2:16 min

Designutställningen NormForm på ArkDes, Arkitektur och Designcentrum i Stockholm, presenterar verk av ett stort antal formgivare och arkitekter verksamma i Sverige.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: NormForm
Plats: ArkDes
Tid: 6 oktober 2017-11 februari 2018

Hur påverkas vi, i vårt beteende och i våra värderingar, av föremål som vi använder i vardagen? Mycket, vill den här utställningen påstå. En barncykel med en cykelkorg där man kan lägga nallen, skapar en mer försiktig cyklist - och det är främst flickcyklar som har korg.

Ett annat exempel på ett normskapande föremål är plåster, som visar att det finns en föreställd standardhudfärg, som ju inte alls stämmer överens med allas kroppar.

Utställningen inleds med några sådana exempel för att sedan övergå i en stor samling av verk som på olika sätt belyser hur tingens utformning begränsar människors frihet och framtidsdrömmar, men också hur man genom design och konstnärliga experiment kan försöka skapa en mer inkluderande värld.

Här finns till exempel en gynstol fast för män, så kallad Androstolen, för att uppmärksamma vilken ogästvänlig möbel kvinnliga patienter måste dras med, och ifrågasätta varför män inte undersöks lika regelbundet.

Överlag är utställningens verk pedagogiska och tankeväckande, man känner sig lika delar upplyst, förbannad och hoppfull.

Men den har några grundläggande svagheter. Trots att anspråket är att formulera en kritik mot normer i bred bemärkelse, så tar utställningen till stor del avstamp i en konsumtionsnorm. Tydligast exempel på detta är en överrepresentation av tröjor med tryck, det hade kunnat vara intressant om ambitionen var att visa exempel på hemmagjorda tröjor och på det sättet vidga designbegreppet, men nu är tröjorna gjorda av små svenska modemärken och dessutom är det lite typiskt att budskapen är på engelska.

Begreppet norm är ju i sig oprecist och många av verken är så pass olika att de nästan underminerar, istället för att förstärka och understryka varann.

Övergripande normer i samhället, som exempelvis rör arbete, produktion, klimat och ekonomiskt system, är inte riktigt ämne för den här utställningen. Så, är man ute efter en designutställning som mer grundligen vill vända och vrida på vad design är, och hur världen ser ut, så finns risk att man blir besviken.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".