Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – FILM

Skruvat franskt äktenskapsdrama i Herr och Fru Adelman

Publicerat fredag 20 oktober 2017 kl 06.00
Nina Asarnoj: "Lite som ett möte mellan Woody Allen och Wes Anderson"
(2:35 min)
Victor (Nicolas Bedos) och Sarah Adelman (Doria Tillier) i förälskelsefasen.
Victor (Nicolas Bedos) och Sarah Adelman (Doria Tillier) i förälskelsefasen. Foto: Njutafilms

Relationskomedin om den franske författaren Victor Adelman och hans fru Sarah är gjord i Woody Allens anda. Hur ser ett nära femtio år långt äktenskap ut i backspegeln...

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Filmens titel: Herr och fru Adelman
Manus:
Nicolas Bedos och Doria Tillier 
Regi:
Nicolas Bedos
Skådespelare:
Nicolas Bedos och Doria Tillier m.fl.
Betyg:
3 av 5

Herr och Fru Adelman är som ett möte mellan Woody Allen och Wes Andersons ”The Royal Tenenbaums”. Skruvat familjeliv i högt tempo.

Det börjar med Herr Adelmans begravning och hur hans kedjerökande fru Sarah ser tillbaka på deras gemensamma liv. Hon bestämmer sig för att berätta The true story om deras äktenskap, för en valpig biografiförfattare.

Det är själva ramhandlingen. Den gemensamma livsberättelsen är sedan indelad i kapitel och börjar 1971. Från det allra första mötet i vit polo och polisonger och Sarahs missklädsamma jätteglasögon, till det långa äktenskapets alla smutsiga moment av sexuellt ointresse, bedrägerier och grått åldrande.

Till filmens allra underbaraste ögonblick hör de tittskåpsliknande interiörerna från Sarahs och Victors respektive ursprungsfamiljer. Victor kommer från excentrisk fransk överklass med en misogyn och rasistisk silverräv till far och en alkoholiserad liten flickmamma som gärna tungkysser sin lilla knähund vid matbordet.

Och Sarah Adelman har judisk bakgrund. Även här driver filmen helt respektlöst med alla judiska stereotyper, komplett med en halvdöv och fräck, gammal farmor, gefilte fish och bokhyllorna fyllda av de bästa judiska författarna. Victor är helt såld, han vill nu bli jude till varje pris. Han ÄR jude och tar sin frus efternamn när han romandebuterar som Victor Adelman.

Men det är när filmen övergår i något slags i fria fantasier om åldrande, sexbrist och ömsesidigt förakt som den tappar känslan för detaljer. I stället blir det en utdragen parad av kollektiva klyschor om det långa äktenskapet. Lite synd på en film med Wes Andersonsk och Woody Allensk-potential.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".