Alice Bah Kuhnke
Alice Bah Kuhnke. Foto: Thomas Johansson/TT
KULTURSKOLAN OCH FUNKTIONSVARIATIONER, DEL 3

Alice Bah Kuhnke: Kommunerna prioriterar olika

Passalen: Den traditionella kulturskolan behöver ändras
2:15 min

Kulturnytt har rapporterat om kommunala kulturskolor som erbjuder liten eller ingen anpassning till barn och unga med funktionsvariationer, trots flera satsningar och en kulturskoleutredning som pekar på behovet av en inkluderande kulturskola. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke medger att det är ett problem.

Lyssna på reportern Matilda Källén i P1 Kultur under artikeln

Missa inte: De två första delarna under artikeln

– Jag kan bekräfta bilden. Under det senaste året har jag besökt många kulturskolor och pratat med många barn och föräldrar på kulturskolor och det är uppenbart så att kommunerna som kulturskolorna lyder under prioriterar olika, säger Alice Bah Kuhnke.

Flera av de förslag för en mer inkluderande kulturskola som kulturskoleutredningen presenterade för ungefär ett år sedan behandlas just nu av kulturdepartementet.

Ett av förslagen, det om att inrätta ett nationellt kulturskolecentrum, ser ut att bli verklighet. Alice Bah Kuhnke tror att ett sådant centrum kan bidra till mer tillgängliga kulturskolor, i kombination med att man årligen avsätter 100 miljoner kronor extra till kulturskolorna.

– Jag ser att kulturskolecentrumet ska arbeta med att fungera som ett stöd till kommunerna när de ska, vill och behöver utveckla sin verksamhet för att så många barn som möjligt ska kunna ta del av verksamheten. Det ska inte handla om tur.

Vad gäller nationella mål för kulturskolan, något som bland andra Kulturskolerådet efterlyser, är det fortfarande något som man ser över, enligt Alice Bah Kuhnke. Detsamma gäller villkorade bidrag.

Men en sak är säker vad gäller kulturskolans framtida finansiering och organisering.

– Regeringen vill inte att kulturskolan ska vara en statlig verksamhet, utan vi ser att kulturskolan fortsättningsvis ska vara kommunalt styrd.

Vid sidan av politiken arbetar också ideella organisationer med att fler barn och unga med funktionsvariationer ska få möjlighet att komma till kulturskolorna. En sådan organisation är Passalen som har sin bas i Göteborg.

Göran Frödin är kulturpedagog och musikterapeut på Passalen. Hans råd till både politikerna och kulturskolorna är att våga göra.

– Det är där man måste börja. Vill vi ha med alla? Ja! Hur gör vi då? Och det kommer att innebära att en traditionell kulturskola behöver ändra på sig ifall man ska bredda både basen i rekryteringen, vilka som är på kulturskolan och vilka som visar upp sig på scenerna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".