Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan: Konstens gränser testas i Paris

Publicerat söndag 22 oktober 2017 kl 07.00
Cecilia Blomberg: "Det handlar om att våga ta risker"
3:42 min
Stillbild ur verket 29.09.17
1 av 4
Stillbild ur verket 29.09.17 Foto: © Deborah De Robertis & Jean Paul Lubliner
© Deborah De Robertis / photo Fabienne Costa -
2 av 4
"Ma Chatte Mon" stillbild ur video Foto: © Deborah De Robertis / Fabienne Costa
"Domestikator" utanför Centre Georges Pompidou.
3 av 4
"Domestikator" utanför Centre Georges Pompidou. Foto: Thibault Camus.
cecilia blomberg
4 av 4
cecilia blomberg

Hur långt kan en konstnär gå innan samhället reagerar? I veckans Kulturkrönika funderar Cecilia Blomberg vidare kring en rad konstbråk i Paris.

Den här helgen pumpar den franska konstmässan FIAC på för fullt inne i Grand Palais vackra byggnad från Världsutställningen år 1900. 

Men mediefokus har glidit ut från mässan och till stor del handlat om en rad konstskandaler, som den ryske exilkonstnären Pjotr Pavlenskijs aktion mot Banque de France i tisdags morse. Utrustad med ett par dunkar bensin tuttade han eld på två fönster vid ett av riksbankens kontor, ställde sig sen själv i mitten och blev filmad innan polisen arresterade honom.

Det har också handlat om ett verk som skulle visats i FIACS utvidgade utställning i Tuilerieträdgården. En stor kantig skulptur som föreställer två klossigt legoaktiga figurer som har sex. I mina ögon snarare humoristisk än provocerande. Men tydligen blev nederländska Atelier Van Lieshouts Domestikator för mycket för Louvren som ger tillståndet och skulpturen hamnade istället utanför Centre Georges Pompidou, på betryggande avstånd från Louvren.

Den tredje händelsen som tagit plats i media får mig att tro att Louvren för tillfället fått nog av sex och nakenskandaler.  För i veckan förlorade Louvren en rättegång mot konstnären Deborah de Robertis som blivit känd för sina nakenaktioner på flera muséer i Paris. Den här gången satte hon sig med särade ben och blottat kön under museets mest kända målning Mona Lisa. I 30 sekunder höll hon sig kvar innan vakterna släpade henne därifrån.

Och så vill hon undersöka den där gränsen för vilken nakenhet som är accepterad i konstens namn.

Den franska domstolen gick på konstnärens linje och slog fast att det rörde sig om ett politiskt, konstnärligt verk i egen rätt och hon slapp de åtta månaders fängelse som åklagaren yrkat på.

Deborah de Robertis är grundlig i sitt tillvägagångssätt. Hon väljer med omsorg ut de verk hon genomför sina aktioner framför. Är lika noggrann med kläderna, frisyren, sminket. Allt i en tydlig dialog med målningen hon interagerar med. För det är ett agerande. En roll hon går in i och hon har med sig ett team som dokumenterar hela händelseförloppet.

På Louvren var inspirationen ett fotografi av performanceikonen Valie Export - en känd bild där konstnären sitter och skrevar i ett par uppklippta läderbyxor med könet blottat. Deborah de Robertis gjorde samma sak - men Mona Lisa trogen var kläderna inspirerade av renässansen.

Deborah de Robertis är en arvtagerska till Valie Export, men även till en ung Marina Abramovic. Det handlar om att våga ta risker och ta plats för att hon faktiskt vill prata om något. I Deborah de Robertis fall handlar det om kvinnors plats och roll i konsthistorien.

Och så vill hon undersöka den där gränsen för vilken nakenhet som är accepterad i konstens namn. Att det måste finnas en ram eller för en performance allra helst ett stängt scenrum runt det nakna för att det ska kunna upphöjas till konst. Ett målat skrev passerar. Och en nakenperformance kan vara accepterad, men bara om den är godkänd i förväg.

Frågan efter veckans dom är nu inte om, utan var Deborah de Robertis dyker upp nästa gång och hur långt hon vågar gå då.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".