Från inspelningen av "Loving Vincent".
1 av 3
Från inspelningen av "Loving Vincent". Foto: Malgorzata Piasecka Kaleta
Bioaktuella "Loving Vincent".
2 av 3
Bioaktuella "Loving Vincent". Foto: Non Stop Entertainment
Konstnären Malgorzata Piasecka Kaleta om arbetet med "Loving Vincent".
3 av 3
Konstnären Malgorzata Piasecka Kaleta om arbetet med "Loving Vincent". Foto: Nina Asarnoj/SR

"Loving Vincent", världens första oljeanimerade långfilm

Intervju med konstnären Malgorzata Piasecka Kaleta om animeringsarbetet
4:58 min

Sju års arbete, 150 konstnärer i tre olika städer och 165.000 oljemålningar som tillsammans skapar den animerade filmen om konstnären Vincent van Gogh.

"Loving Vincent" heter den bioaktuella oljeanimerade film som är baserad på den nederländske konstnären Vincent van Goghs liv (1853-1890). Runt sju år har det tagit, etthundrafemtio konstnärer varit inblandade, och i ett slags kollektiv idrottsliknande prestation, har de gemensamt åstadkommit runt 165.000 målningar som alltså blivit en ca 1 ½ timme lång film.

Filmen är en delvis biografisk skildring av van Goghs liv och regissörerna Dorotea Kobiela och Hugh Welchman berättar om hans livs historia genom att animera hans egna målningar. Nittiofyra av målningarna går att hitta i filmen och man har plockat detaljer ur ytterligare ett trettiotal.

En av dem som suttit och masstillverkat oljemålade filmrutor är konstnären Malgorzata Piasecka Kaleta. Hon kommer från Polen men bor i Sverige och just nu jobbar hon som stenkonservator på Nationalmuseum i Stockholm. Men i sex månader lämnade hon allt för Loving Vincent. Hon anslöt till filmteamet i Gdansk och målade van Gogh-inspirerade bilder från morgon till kväll.

Filmen Loving Vincent är som är ett slags detektivhistoria där en ung man, Armand, vandrar i Vincent van Goghs spår i den lilla staden Auvers-sur-Oise, för att försöka reda ut varför han dog den där julidagen 1890. Det är som en oljemålad dokumentär, en sinnlig resa till det där hotellet och gatan och rummet. Loving Vincent återskapar ett århundrade och ett psyke på ett helt unikt sätt. Som författaren Johanna Nilssons vackra romantitel ”Hon går genom tavlan, ut ur bilden”.

Malgorzata Piasecka Kaleta beskriver hangaren där hon och ett sextiotal andra konstnärer satt och jobbade i Gdansk i Polen. En stor hall med stålställningar där lampor, datorer och stafflier var monterade. Men när det visade sig att målarna störde varandra när de ljussatte och fotograferade bilderna, byggde man istället små kontorsceller av gipsskivor. Och i en sådan liten kontorskub satt hon sedan och jobbade. En annan grupp konstnärer satt i staden Wroclaw och jobbade, och en tredje ateljé fanns i Grekland.

Innan hon började jobba med Loving Vincent visste hon inte ens om hon var kapabel att kopiera hans konst, för till skillnad från många andra konstnärer, bland annat Vincent själv, hade hon aldrig försökt härma mästarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".