Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

"Dracula" - operans Fantomen på operan

Publicerat lördag 28 oktober 2017 kl 23.05
Per Feltzin: "En modern tonsättare som använder musiken dramatiskt."
(1:58 min)
Den 28 oktober har Dracula världspremiär på Kungliga Operan . På bilden: Jon Nilsson som Quincey, Sanna Gibbs som Lucy, Lars Arvidson som Van Helsing samt Johan Edholm som Dr. Seward.
Dracula på Kungliga Operan. Jon Nilsson, Sanna Gibbs, Lars Arvidson och Johan Edholm. Foto: Carl Thorborg

Berättelsen om Dracula borde vara som gjord för en dramatisk opera. Eller? På Kungliga operan i Stockholm har man storsatsat och i helgen hade man urpremiär på en svensk opera av en av de ledande nutida tonsättarna i Sverige: Victoria Borisova-Ollas.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Dracula"
Musik: Victoria Borisova-Ollas
Text: Claes Peter Hellwig och Kristian Benkö
Dirigent: Karen Kamensek
Regi och ljus: Linus Fellbom
Scenografi och kostym: Dan Potra
Medverkande: Elisabeth Meyer, Ola Eliasson, Joel Annmo, Jonas Degerfeldt och Sanna Gibbs m fl.
Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet
Spelperiod: tom 7 december 2017

Det är verkligen extra allt - svarta kläder med röda detaljer, vampyrblod, rök och eld, fladdermöss och råttor, kandelabrar, orgelklang och en hel hoper slängkappor.

Det är konstmusikens motsvarighet till Fantomen på operan och faktiskt rätt likt dramaturgiskt sätt. Äldre man med makt, en dubbelnatur, både sensibel och vansinning, möter ung kvinna med rena tankar och öppet sinne. Och flera män som ska jaga bort den äldre, Dracula här alltså.

Men det som gör den här berättelsen om makt och sexualitet mer intressant än bara utanverket är Victoria Borisova-Ollas musik. Det är så roligt att höra en modern tonsättare som vet hur man använder musiken dramatiskt. Hur den bygger stämningar och leder vidare, hur den säger en sak och menar nåt annat även om den också många gånger enbart stryker under, med besked, det som händer på scenen.

Det här är Borisova-Ollas första opera och hon har inte skrivit särskilt mycket för röster, och i så fall mest för kör. Därför är det extra roligt att se hur hon den här första gången i ett så stort format lyckats så bra. Det finns saker att fila på - som vissa övergångar från en scen till en annan, språkliga betoningar och balansen sång och orkester. Men det där gäller också regissören Linus Fellbom, dirigenten Karen Kamensek och scenografen Dan Potra. Scenografin hjälper inte alltid sången att nå ut och dirigenten kan dämpa vissa passager. 

Men som helhet. Nu väntar jag på opera nummer två.

Per Feltzin diskuterar operan utförligare med Expressens Gunilla Brodrej i P1 Kultur 30 oktober 2017.
P2 Opera direktsände - en sändning man kan lyssna på under 30 dagar. 
I
P2 Dokumentär 28 oktober porträtteras Victoria Borisova-Ollas.
Den 3 november visades Dracula på biografer i Sverige.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".