Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Omtalade ryska "Matilda" möter publiken

Moskvakorrespondent Maria Persson Löfgren har sett filmen
2:44 min
Regissören Alexej Utjitel i mitten av scenen på Mariinskijteatern i Moskva tidigare i veckan vid en av premiärerna för "Matilda". Foto: Dmitri Lovetsky/ TT
Regissören Alexei Uchitel i mitten av scenen på Mariinskijteatern i Moskva tidigare i veckan vid en av premiärerna för "Matilda". Foto: Dmitri Lovetsky/ TT Foto: Dmitri Lovetsky

Förhöjd säkerhet på biografer runt om i Ryssland och skådespelare som inte vågar komma till premiären. Den här veckan möter den på förhand omtalade filmen "Matilda" publiken. Korrespondent Maria Persson Löfgren har sett den och också träffat regissören Alexej Utjitil.

Balettdansösen Matilda försöker lära den 23-åriga blivande ryske regenten tsar Nikolaj den andre att göra piruetter i början av parets kärlekshistoria, så som den framställs i regissören Alexei Utjitils film Matilda.

En film som ryska biografer först sa nej till, efter hot från nationalister och konservativa ortodoxt kristna. För dem är tsaren Guds ställföreträdande på jorden och hans privatliv heligt.

-Jag hade inte väntat mig dessa reaktioner, 

Bilar har bränts och brandbomber kastats mot regissörens kontor St Petersburg. Bara utifrån en två minuter lång trailer på filmen bestämt att detta var en blasfemisk historieförvrängning av den tsar, som kyrkan helgonförklarat.

– Jag hade inte väntat mig dessa reaktioner efter fyra års arbete med filmen och allt har skett öppet, den har visats i förväg för ministrar och parlamentariker, filmaktörerna har gett en rad intervjuer. Jag begriper det inte, säger regissören Alexei Utjitil, som konstaterar att det är fritt att kritisera filmen, men först efter man sett den.

Nog finns det en del att fundera över när det gäller den historiska trovärdigheten och hur både tsaren och hans älskarinna framställs. En ung tsar som gråter i närbild, som låter sig dompteras av sin älskade ballerina och som tycks falla för henne sen hon fortsatt dansa trots att hennes ena bröst blottades när en rival i baletten saboterat dräkten.

 I kommentarer från ryska recensenter konstateras att med tanke på att tsaren var oskuld vid 23 års ålder så var det nog mindre sex i verkligheten än i filmen och att kärlekshistorien avslutades långt före tsarens kröning och äktenskap. Recensionerna är blandade, i oberoende Novaja Gazeta jämförs filmen med en Garbofilm från 30-talet om svenska drottning Kristina.

Regissören har noga nyttjat allt det guld och glitter som ryska palats fortfarande besitter och precis som på ryska operascener är det fullt med folk, men vilka är egentligen huvudpersonerna i dramat? Det får vi inte veta.

Det är en film som hyllar de starka kvinnorna, ballerinornas styrka trots att fötterna blöder, Matildas egensinnighet, moderns järnvilja och så den kvinna som blev tsarens hustru. Men som på sätt och vis drog det kortaste strået, trots filmens eftertexter om ett långt lyckligt äktenskap så slutade det med avrättning i en källare i Jekaterinburg när verklighetens Matilda levde ett långt liv och dog först som 99-åring.

Inga av filmens utländska huvudrollsinnehavare kommer till ryska premiären varken tyske Lars Eidinger som spelar tsaren eller polska Michalina Olszanska, som spelar Matilda. De har sagt att det är för osäkert med tanke på attackerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".