Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konst som nazisterna stal visas i Bonn och Bern

Uppdaterat fredag 3 november 2017 kl 06.03
Publicerat fredag 3 november 2017 kl 06.03
"Stöld och förstörelse av kulturskatter pågår än idag"
(2:26 min)
ernst-ludwig-kirchner-zwei-akte-auf-einem-lager-1905_content
Ernst Ludwig Kirchner: Zwei Akte auf einem Lager (1905). Ett av verken i Cornelius Gurlitts samling. Foto: Kunstmuseum Bern

Den här veckan öppnar två parallella utställningar i schweiziska Bern och tyska Bonn, där delar av Cornelius och Hildebrand Gurlitts spektakulära konstsamling visas för första gången offentligt.

Det var en förskräckande syn som mötte polis och konstexperter vid husrannsakan våren 2012 hos Cornelius Gurlitt, som misstänktes för skattebrott. I hans igengrodda hem hittades över 1.500 målningar, teckningar och grafiska blad av konstnärer som Claude Monet, Henri Matisse, Paul Cézanne, Otto Dix och många fler. En del var knappt igenkännbara under mögel- och fuktskador. Där fanns mängder med konstverk som nazisterna misstänks ha stulit av judar eller beslagtagit sedan de dömts ut som "entartete kunst", degenererad konst.

Mer än fem år har gått sedan det spektakulära fyndet av flera hundra verk av världsberömda konstnärer gjordes hemma hos sonen till en av nazisternas konsthandlare.

Samlingen var ett arv efter fadern, konsthandlaren Hildebrand Gurlitt. Han hade hjälpt nazisterna att sälja stulen konst för att finansiera deras våldsregim. Den tidigare museichefen hade själv utsatts för repressalier för att han främjat den moderna konsten. Men han bytte sida och åtnjöt snart så stort förtroende hos Hitler att han fick i uppdrag att skaffa konst till det planerade Führer-muséet i staden Linz, som aldrig färdigställdes.

I Bonn och Bern är det inte främst konsten som de 450 utställda verken representerar, som står i centrum. Det handlar lika mycket om offren menade chefen för Bonns konsthall, Rein Wolfs, när han intervjuades i tysk tv.

- Särskilt i den här utställningen handlar det också om de mänskliga ödena, om konstnärerna och om ägarna. Hur samlingen har kommit till stånd är huvudtemat i Bonn.

Den andra utställningsorten, Bern är en följd av att Cornelius Gurlitt, som avled två år efter att konstskatten hittades i hans hem, hade testamenterat samlingen till konstmuseet i Bern. Schweiz funktion som handelsplats för nazisternas stöldgods kommer att belysas särskilt i den utställningen.

- Idag är kravet på transparens stort. Vi måste lära känna processerna bakom nazisternas konststölder, för stöld och förstörelse av kulturskatter pågår än idag säger, Rein Wolfs.

Efterforskningarna om konstverkens ursprung fortsätter men än så länge har bara några enstaka verk återbördats till de ursprungliga ägarnas efterlevande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".