Videokonstverk på Bienalsur.
1 av 4
Videokonstverk på Bienalsur. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Diana Wechsler, konstnärlig chef för Bienalsur och Marlise Ilhesca internationell rådgivare för biennalen Bienalsur.
2 av 4
Diana Wechsler, konstnärlig chef för Bienalsur och Marlise Ilhesca internationell rådgivare för biennalen Bienalsur. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Naila Saleem. Foto: Mikael Grönberg/SR
3 av 4
Naila Saleem. Foto: Mikael Grönberg/SR
Bienalsur pågår till december.
4 av 4
Bienalsur pågår till december. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.

Bienalsur - första konstbiennalen som utgår från Latinamerika

Det mesta av konsten visas på den södra hemisfären
4:54 min

Runt om i Latinamerika genomförs nu i höst en konstbiennal som kallas Bienalsur. Konst visas i 16 länder, 32 städer och på 88 platser samtidigt.

Utgångspunkten för biennalen är Buenos Aires, Argentina. Några av verken ställs ut i stadens gamla zoo.

Här handlar de flesta verken om naturen och människans förhållande till den.

– Som det här verket gjort av den brasilianske konstnären Eduardo Srur som färdats från Brasilien till Argentina med en farkost gjord av gigantiska petflaskor av återvunnen plast. På det här sättet försöker han förstå hur människorna längs med floden lever, deras förhållande till naturen och hur de förhåller sig till förstörelsen av densamma. Resultatet blir ett konstverk men det är hela den kreativa processen som är viktig, säger Marlise Ilhesca, som är internationell rådgivare för biennalen.

Bienalsur är den första biennalen som utgår från Latinamerika och det mesta av konsten visas också i den södra hemisfären, men även platser i Frankrike, Spanien och Japan deltar i projektet.

Det finns inget gemensamt överskridande tema som konstnärerna haft att förhålla sig till utan de har fått göra vad de velat. De har även fått välja utställningsplats och tillvägagångssätt för sina verk.

Buenos Aires är centrum för Bienalsur, punkt noll helt enkelt och i den karta över verken som tagits fram står avståndet från Buenos Aires angivet i antal kilometer. Konstverken visas på museer, kulturhus och på offentliga platser i 16 länder, 32 städer och på 88 platser samtidigt.

Ambitionen är att få ut konsten i samhället så att man når en annan publik än den som brukar ta del av samtida konst. Ett av verken som väckt uppmärksamhet är utsmyckningen av Palais de Glace, en av Buenos Aires historiska byggnader, som genom åren tjänat som bland annat skridskohall, tangosal och konstutställningslokal. Nu har den vita fasaden målats randig i glada färger av den franske konstnären Bertrand Ivanoff.

– När konstnären påbörjade sitt arbete inleddes en diskussion om vikten av att se kulturarvet. Den var övergiven men konstverket lyfte frågan om vad vi ska göra med våra historiska byggnader, säger den konstnärliga chefen Diana Wechsler.

Diana Wechsler och Marlise Ilhesca återkommer under intervjuns gång till vikten av att den här biennalen utgår från jordklotets södra halva. Vad innebär det då frågar jag?

– Vi kan göra saker och ting snabbare, vi är friare för vi tyngs inte av traditioner, vi har inga mandat att förhålla oss till utan allt är nytt, våra länder är nya, säger Marlise Ilhesca.

– Norr har skapat alla regler som organiserar världen, varför måste vi ta de reglerna och tillämpa på kulturen när vi är fria och kan göra något annat, säger Diana Wechsler.

Kanske är ett av biennalens projekt ett sådant här annat sätt att arbeta på; man visar konst i områden som är föremål för gränskonflikter som delar av gränsen mellan Chile och Peru. Nu i dagarna installeras ett verk vid gränsen mellan Colombia och Venezuela och förhoppningen är att det ska få igång en diskussion om konflikten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".